Ngc 147 - Jörgen Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
jörgen_jo
spamtest: JA

Ngc 147 - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Ny bild i galleriet
Objekt: Ngc 147
Exponering: L=60x3min R=16x3min G=12x3min B=12x3min
Fotograf: Jörgen Johansson
Teleskop: GSO RC12
Kamera: ATIK 383L
Kommentar: Detta är en sattelitgalax till M31 inte alls lika tydligt som M32 och M110 men bildar tillsamans med NGC 185 ett binärt sattelit galaxpar
Den låga ytljusstryrkan kombinerat med frånvaron av tydliga objekt gör det här till ett anonymt och sällan visat objekt.
Det skall finnas några globalclusters. Hodge 3 kan jag möjligen se nära kärnan
Som sagt inte något spektakulärt objekt men jag är mycket intresserad av den lokala gruppens dvärggalaxer och till den "samlingen" passar definitvt det här objektet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: Ngc 147 - Jörgen Johansson

Post by Bengt »

Brukar inte kommentera bilder men måste säga det extra kul se just dina mer udda bildobjekt. Dessutom i en spännande bildskala som sticker ut från många av de andra bilderna som plåtas av amatörer .
Denna inget undantag . Härligt ! :good:

Bengt
Lazze

Post by Lazze »

Det kanske inte är så spektakulärt som du skriver men det är ändå spännande objekt som jag varken sett eller hört talas om. Jag tog en sväng förbi Andromeda med Dobben igår men gick aldrig så långt norrut som jag noterade att denna ligger. Fast med tanke på ytljusstyrkan hade jag nog knappast kunnat se den visuellt ändå.

/Lasse
timokarhula

Post by timokarhula »

NGC147, som ligger i Cassiopeja, är en liten visuell utmaning. Jag upptäckte den med 20x100 Vixen-kikare i augusti 2003. Beskrev NGC147 som mycket (yt)ljussvag, stor, avlång N-S och mycket diffus. Galaxen var mycket större än jag trodde och såg den endast med indirekt seende. Den påminde om en miniatyr av Barnards galax NGC6822. Astronomen Brian Skiff skrev i ett antal reklaminslag i Sky&Telescope om Televue 70mm Pronto refraktorn att han såg NGC147 med 30x förstoring utan kännedom om galaxens exakta placering i synfältet. Han tyckte galaxen var ”ganska genomskinlig”. Vet inte om det talar mer om observatörens skicklighet än om det lilla teleskopets kvalitet.

/Timo K
jörgen_jo

Post by jörgen_jo »

Hej!

Tack för kommentarerna!

Barnards galax är ett objekt som jag gärna skulle vilja fotografera men den är inte möjligt från min horisont. Den lokala hopen bjuder på många spännand objekt, varav några av de intressantaste ligger i "fel" hemisfär utöver baranadsgalax även de magelanska molnen och ngc3109 (även om det "medlemskapet" är omtvistat)

Med vänlig hälsning
Jörgen
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen,
Blev nyfiken på galaxen du fotograferat. Tittade på mina bilder av M31 om man kunde se den. Konstaterade dock att den ligger drygt 7 grader bort från M31 och fanns därmed inte med i mitt fotograferade fält. Det låter som du forskat runt lite i detta. Vilken galax till hörande M31 har det största vinkelavståndet och vad är det största avståndet räknat i ljusår?

Läste att en av metoderna att avgöra avståndet till den från oss är att mäta kornigheten i galaxkärnan, en metod som jag aldrig hört nämnas tidigare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt

Post by Bengt »

Blev så nyfiken på dessa galaxpar ngc185 och Ng 147 så jag bestämde mig för att fä en direkt visuell titt på dessa.
Ett försök gjordes häromkvällen med lilla 8" men hann bara få in ngc185 innan molnen kom. Ikväll slösa jag ingen tid på stjärnhoppning utan plocka ut 12"aren direkt så jag fick studerat de båda ordentligt innan molnen ramla in i som sedvanligt :-)

Ngc 185 som är den ljusare av dessa två var mycket tydlig i 8" aren redan . Med 12" så var den riktigt ljusstark och tydlig.

Mest överraskad blev jag av ngc147 som jag inte trodde skulle gå se med direkt seende med tanke på denna bilden . Men så var inte fallet utan syntes hur bra som helst direkt. . Faktum att med både televue 31mm N och 21mm E så var denna galax lite lik den bilden man ser av m33 med en liten refraktor teleskop. Alltså ganska snarlik bilden som ligger här.
Ingen fantastisk galax med detaljer men ändå facinerande se dessa båda större galaxer för första gången.
Ska man spana in de är de extra gynnsamma nu när de står riktigt högt tidigt på kvällen .
En kul sak hände när jag precis fått in ngc 147 så dundra en gemenid men ordentlig stor rökpuff efter sig mitt i synfältet och for rakt över denna galax i bildfältet.:-)
Tack än en gång Jörgen för du satte fokus på en ovanlig galax man inte annars hade lagt tid på leta upp.

Bengt
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Trevligt att se denna fina bild av NGC 147 :good:

Det är en ljussvag liten rackare! Jag kollade mina loggar och jag såg den för första gången för ett år sedan, den 24 november 2014, utifrån Orust. Jag använde min Celestron C8 med fokalreducerare påskruvad och Baader Hypterion 24 mm vilket ger 53X. Det krävdes indirekt seende för att se den och den var ganska diffus. Mer en ljusskiftning, inga direkta gränser.

NGC 185, granngalaxen, är lättare att se och den såg jag första gången den 3 januari 2013, utanför Ucklum som är aningen mer ljusförorenat än Orust. Den gången misslyckades jag med att se NGC 147. Även då använde jag C8:an.

NGC 6822, Barnards galax, har jag sett från Orust med 12" Dobson. Den var mycket svår tyckte jag, med rätt förstoring och galaxen så högt som möjligt på himlen gick det att uppfatta den genom att svepa tuben fram och tillbaka över den och se en ljusskiftning på rätt ställe.

/Torbjörn
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Jag har inga anteckningar om det, men jag är relativt säker på att jag sett båda dessa galaxer med 6-tummare från Göteborg, i samband med observationer av miran U Cas. Dessutom finns det en galax inte långt därifrån, NGC 278, som är placerad alldeles intill miran RV Cas. Den galaxen är jag helt säker på att jag sett, men det kan ha varit med 13-tummare och inte 6-tummare.

M v h
Hans Bengtsson
Bengt

Post by Bengt »

Jag fick faktisk in också ngc278 ikväll men glömde nämna det . Den var upplevde jag som ljusare men mycket mindre än de andra två . De ligger verkligen på " rad " dessa tre .
Torbjörn

Post by Torbjörn »

NGC 278 såg jag 2013-10-02 med C8:an inifrån Stenungsund. Anteckningarna är rätt summariska men den var säkert ljusstarkare än de andra två. Annars hade den inte synts härifrån radhusområdet...

/Torbjörn

Return to “Bilder”