Mars - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag gjorde ett första försök på Mars i morse kl 05.20 UT. Planeten är inte större än 4.8" men det går faktiskt att urskilja norra polarhättan. Tyvärr råkade jag överexponera en fläck på Mars. Det är lätt hänt med små objekt. Jag filmade med f/37 i 2 minuter med 30 FPS, Debayrade med Firecapture, stackade med Avistack2 och efterbearbetade i GIMP.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,

den här måste ha varit svår, trodde knappast att det skulle gå att få med några ytdetaljer! :good:
Observerade Mars visuellt i morse för 3:e gången denna säsong samtidigt med Venus och Jupiter och det är ju inte mer än en dallrande liten skiva med förskjutna färger i 250x förstoring.
Nu kommer snart även Saturnus att bli observerbar på morgonkvisten.

/*Peter R
Torbjörn
spamtest: JA

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Hej Peter!

Ja det var svårt att få till det dels med fokus och dels med rätt exponering. Jag tog 7 videor av Mars och de blev antingen suddiga eller överexponerade (eller båda delarna). Den här blev bäst men även den har en överexponerad zon så perfekt är den inte. Däremot så skymtade jag polarhättan flera gånger live på laptopen. Det är oerhört mycket lättare att ställa in lagom exponering på Jupiter...

Saturnus får bli jul/nyårspyssel :-)

/Torbjörn

Return to “Bilder”