Tips på vintergatan...

Bilder från galleriet
Jesperkkarlsson
spamtest: JA

Tips på vintergatan...

Post by Jesperkkarlsson »

Hej alla glada!

Kan ju börja med att jag är HELT ny på både det här med kameror och foton.
Men tanken är att lära mig astrofotografering då det är väldigt fascinerande!

Jag laddar en bild som är totalt värdelös men skulle gärna vilja ha lite tips på vad jag bör tänka på...

Tanken är att jag vill fota Vintergatan, jag har en app som visar vart den är och på bilden syns den ytterst lite ( bara några stjärnor av den ).

Varför blir det så? Det är nästan så att jag ser den bättre med blotta ögat än vad som visas på bilden och det man ser på bilden vill jag själv kalla en totalt misslyckad bild...

Jag provade att ta foto i allt mellan 1600-3200 ISO, 20-30sek slutartid, f3.1. Samyang 14mm. CANON 50D

Kollar man på filmer på youtube etc där dem visar hur man tar en bild så ser det för enkelt ut, dem knäpper ett foto och vipps så blir det en helt sjukt fin bild...

Tack på förhand!
Mvh Jesper
Attachments
IMG_3478.jpg
IMG_3478.jpg (4.59 MiB) Viewed 6705 times
Jesperkkarlsson

Re: Tips på vintergatan...

Nu vet jag inte vad som hände med bilden?? Blev skitstor ju... och ganska oskarp, inte helt van än vid 100% manuell fokus...
Martin F

Tips på vintergatan...

Post by Martin F »

Bilden ser ut att vara tagen i ett område med en del ljusförorening. Försök hitta ett mörkare ställe. Själv kör jag oftast ISO 6400, f/2,8 och 30 sekunder. Sedan kräver det en del efterbehandling.

Sent from my phone using Tapatalk
Miska

Post by Miska »

Det spelar nästan ingen roll vart man fotograferar Vintergatan. Jag har fotat det i förorten utan problem, men då har jag också en känsligare sensor i min kamera (EOS 6D).
Som Martin F säger, du bör nog hålla ISO-talet på mellan 3200 och 6400 på din gamla kamera, men öppna slutaren till maximala.

Just nu befinner sig kärnan av Vintergatan långt under horisonten. Det är så där smått synligt i sydligaste delen av Skåne runt April/Maj innan sommarnatten tar över vår himmel och Vintergatssäsongen försvinner under de 3 månaderna som vi kallar för "sommar" här uppe. Då måste man bege sig ner till kring Medelhavsnivån (Latitud) för att kunna skåda mer av Vintergatan. På andra sidan jordklotet, borta i Australien, Sydafrika, Chile och Nya Zeeland kan man fotografera hela galaxen från arm till arm under vår sommartid (deras vintertid). Det är säkert såna bilder du sett på YouTube?

Efterbehandlingen har också en viktig roll i det hela. Lightroom är ett bra alternativ, men det går lika bra med Photoshop (Camera RAW), för att framhäva datan ur råfilen (RAW).

Vad använder du för app?
Skaffa Stellarium till din dator så kan du reka hemma innan du beger dig ut för att fotografera något samt du ser bättre vart det befinner sig, vilken tid och hur synligt det är (finns inställningar som du kan använda för att matcha synligheten där du bor).

Här har du ett exempel på hur det kan se ut borta vid Kanarieöarna runt sommarsäsongen (September 2015); viewtopic.php?f=36&t=10629
Medans det är så här synligt hemma i Sverige runt Augusti (2014); https://500px.com/photo/80883313 (skickar dig till min 500px sida)
Samt fotad mitt i smeten, om man nu säger så, ute i min förort där jag bor (också Augusti, i år); http://on.fb.me/1P6KE8o (skickar dig till min Facebook-sida)

Hojta till om det är något du undrar över!
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Tannerswe

Post by Tannerswe »

Det spelar stor roll var man fotar om man vill fånga vintergatan bra. Det saknas väldigt mycket av strukturen i vintergatan på din bild så jag skulle göra som Martin rekommenderar och försöka att hitta en mörkare plats till en börja med. Se även till att månen inte är uppe då den slår ut mycket av kontrasten.

En 50D har ganska många år på nacken och jag skulle inte rekommendera något över 3200 på den. Har själv fotat med en 40D som är helt hopplös vid ISO 1600 och över, men med min 60D som fortfarande får följa med ut ibland, så fungerar ISO 6400 även om det kräver väldigt mycket i efterbehandlingen för att ta hand om bruset. ISO 3200 är mer hanterbart på den. Din kamera ligger mitt mellan dessa modeller och har du tur klarar den ISO 3200 utan att brusa sönder totalt. Men maximerar du med 30-35s och f2.8 så kan det även räcka med ISO 1600.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Jesperkkarlsson

Hej igen,

Riktigt fin bild Msaarikko! Men på denna bild verkar du ju ändå vara nära en stad/ort och det blir såpass bra?

Angående bilden jag lade ut så gick det inte att visa hela så där jag fått en extremt liten skymt av Vintergatan syns inte eller går inte att se på bilden jag la upp då den blev för stor...

Tack för era tips och svar.

Jo min kamera är ju inte från igår men kollar man Youtube osv så verkar folk ändå kunna ta riktiga bra bilder på Vintergatan med en 50D. Min app heter " Sky guide " och fungerar som ett kompass som visar helt tiden vart allt finns.

Det "fula" är också att kör jag 3200 ISO, 30sek så ser det ut som mitt på dagen i omgivningen, typ träden m.m det blir riktigt fult...

Jag är lite sugen på att skaffa en nyare kamera, dock inte för 30.000 då jag fortfarande lär mig.
Vad bör man satsa på om man ska åt mer astrofotografering? 5D Mark 1, 2 eller 3 tillexempel?

Mvh
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Om du minskar bildens storlek till 800 pixels bredd brukar det bli lagom när du lägger bilden direkt i forumet som du gjort här. Lägger du upp bilden i bildgalleriet sker det automatiskt skalning samt att det går att klicka på den och få fullstorlek.

Håller nog med de andra här. Mörker är bra även om det går att bearbeta bilden mycket för att få fram detaljer. Längre exponeringar och lägre iso tal är bra för att få ned bruset och få fram detaljerna. Kräver ju dock motorföljning eller manuell följning som de riktiga entusiasterna gör. Du har mycket modernare kamera än vad jag har. Sådana bilder som du tagit här gör jag bara vid meteorspaning och timelapse. Annars på stativet med följning. Fast du kanske vill klara dig utan följning?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesperkkarlsson

Tack!

Ja exakt, ska ta mig ut till riktigt mörker och planera en kväll/natt!

Jag vill helst klara mig utan att använda mig av motorföljning...
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Utan montering får man göra som du, beroende på objetiv brännvidd och höjd är det svårt med mer än 20 sekunder även vid vidvinkel.

Fast det finns ju väldigt små kompakta kameravridare som du sätter på fotostativ.
http://www.astrosweden.se/vixen-polarie ... er/26609-0

Finns andra modeller också.

Var bor du någonstans?

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesperkkarlsson

AstroFriend wrote:Utan montering får man göra som du, beroende på objetiv brännvidd och höjd är det svårt med mer än 20 sekunder även vid vidvinkel.

Fast det finns ju väldigt små kompakta kameravridare som du sätter på fotostativ.
http://www.astrosweden.se/vixen-polarie ... er/26609-0

Finns andra modeller också.

Var bor du någonstans?

/Lars
Ja det verkar ju så tyvärr...

Ja, smidigt!!

Bor Bromma :)
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Aj då tillhör du som jag de olyckliga som bor i en storstad. Jag bor på södra sidan av Stockholm och har ibland åkt ut till Ingarö längst ut vid Björkviks brygga. Det finns en parkering där på en avtagsväg som är bra att stå på.

Här kan du se hur mycket vintergata det blir med min gamla kamera Canon EOS 5D:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... lapse.html

De bilderna är tagna nära Björkviks brygga som jag nämnde. Syftet var dock att göra timelapse inte snygga vintergats bilder.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Miska

Post by Miska »

Som jag sa, min kamera har en känsligare sensor då det är en Canon EOS 6D.

Finns inte mycket bra ställen här i mellersta Sverige där man kan fota Vintergatan. Vart man än vänder sig så har man ljuskällor nånstans ifrån. Enda stället under Maj/slutet av Juli och början av Augusti är nog Landsort utanför Nynäshamn. Bilderna som jag länkade till är från följande områden; 1) Valles de Ortega i Fuerteventura (Kanarieöarna), 2) Måsnaren i Södertälje, 3) Alby, söder om Stockholm.

Det gäller att du hittar ett ställe som inte har ljus nära inpå. Närmaste "källan" får vara helst ca 2-3 mil bort för att du ska lyckas fotografera Vintergatan på ett ungefär.

Med din kamera så är en stjärnföljare så som Vixen Polarie Star Tracker, iOptron SkyTracker V2 eller Skywatcher Star Adventurer nästan ett måste för att du ska kunna få mera data att leka med, dvs en längre exponering vilket samlar in mer ljus från stjärnorna.

Dom där tutorials du snackade om är säkerligen tagna borta i USA där förhållanden är betydligt bättre än här.
Skulle jag befinna mig i Chile just nu, borta vid Atacamaöknen, och titta uppåt så skulle jag säkert kunna fota Vintergatan med min mobiltelefon (som inte är så avancerad), för där är det verkligen mörkt om nätterna.

Antingen beger du dig långt bortåt där det är väldigt mörkt, se här; http://darksitefinder.com/maps/world.html eller så skaffar du dig en stjärnföljare som du ställer upp på ett stativ och polinställer rätt, lägger på kameran och sänker ISO-talet till ca 1000 och låter den ticka där i 60-120 sekunder så du får någorlunda bild av det hela, eller så sparar du ihop lite pengar till en EOS 6D.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Jag har förutom min gamla Canon 5D också en Canon 6D, men jag vet inte om det blir så mycket bättre med den när himlen är ljusförorenad. 6Dn har omkring har QE 0.5 jmf med 5Dn QE 0.25 enligt vissa. Samtidigt är dock pixlarna mindre som gör att färre fotoner fångas per pixel med samma optik, bruset är dock lägre enligt mätningar som en del gjort och det är ju viktigt i alla astrofotosammahnag. Fast jag brukar dock inte ta bilder på det här sättet så bättre att höra andras erfarenheter.

Tog mig friheten att ladda in din bild i redigeringsprogrammet. Gjorde någon enkel brusreducering, ändrade i nivåer och skalade ner storleken. Men stjärnfältet förloras hopplöst i de ljusförorenade delarna, längst upp i bilden kan man ju dock ana det man vill se. Blir säkert mycket bättre om man utgår från raw filen och lägger ned lite mer omsorg på det.
IMG_3478_3 small.jpg
IMG_3478_3 small.jpg (124.74 KiB) Viewed 6574 times
Jag använde programmet Fitswork, är du intresserad att testa så har jag gjort en enkel tutorial här hur man börjar:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... swork.html

Gratis att ladda ned.

Ta en ny bild och rikta kameran rakt upp mot zenit eller i den riktning där det är mörkast så får du en föraning om hur det kan bli. Man brukar undvika att fota med lägre vinkel än 45 grader för att inte ljuset skall ha så lång väg genom atmosfären, fast klart att man då inte får de stämmningsfulla bilderna som jag tror du söker.

En sak också, om du skulle välja att komplettera med en enkel kameravridare så får du visserligen möjlighet att exponera stjärnorna längre, men samtidigt blir ju bakgrunden (marken och horisonten) som står stilla rörelseoskarpa och det är nog inte det du söker. Man kan ju fuska lite också och ta separata bilder på horisont och stjärnfält och sedan mixa ihop det.

Bra mycket billigare med den monteringen jag länkade till tidigare än att köpa en Canon 6D, mycket bättre också ur vissa avseenden. Men det beror ju på vad man vill och hur mycket pengar man vill lägga ned.

Peter Rosen och Wolfgang har ju Sony A7S, spegelös kamera, de har stora pixlar, hög känslighet samt lågbrusiga. Den sista generatioen har dessutom inte den tidigare komprimeringen av raw formatet. Kanske de kan lägga in lite kommentarer här och vägleda dig om nu Sony skulle vara intressant för dig, går ju att använda dina Canon objektiv med adapter.

En annan sak att testa är antipolution filter, de reducerar ljusföroreningarna i vissa situationer men förlänger tyvärr också exponeringen för att få in samma ljus från stjärnorna.

ps.
Din bild är inte alls värdelös!

/Lars
Samt en massa tålamod!

Jesperkkarlsson

MSaarikko wrote:Som jag sa, min kamera har en känsligare sensor då det är en Canon EOS 6D.

Finns inte mycket bra ställen här i mellersta Sverige där man kan fota Vintergatan. Vart man än vänder sig så har man ljuskällor nånstans ifrån. Enda stället under Maj/slutet av Juli och början av Augusti är nog Landsort utanför Nynäshamn. Bilderna som jag länkade till är från följande områden; 1) Valles de Ortega i Fuerteventura (Kanarieöarna), 2) Måsnaren i Södertälje, 3) Alby, söder om Stockholm.

Det gäller att du hittar ett ställe som inte har ljus nära inpå. Närmaste "källan" får vara helst ca 2-3 mil bort för att du ska lyckas fotografera Vintergatan på ett ungefär.

Med din kamera så är en stjärnföljare så som Vixen Polarie Star Tracker, iOptron SkyTracker V2 eller Skywatcher Star Adventurer nästan ett måste för att du ska kunna få mera data att leka med, dvs en längre exponering vilket samlar in mer ljus från stjärnorna.

Dom där tutorials du snackade om är säkerligen tagna borta i USA där förhållanden är betydligt bättre än här.

Skulle jag befinna mig i Chile just nu, borta vid Atacamaöknen, och titta uppåt så skulle jag säkert kunna fota Vintergatan med min mobiltelefon (som inte är så avancerad), för där är det verkligen mörkt om nätterna.

Antingen beger du dig långt bortåt där det är väldigt mörkt, se här; http://darksitefinder.com/maps/world.html eller så skaffar du dig en stjärnföljare som du ställer upp på ett stativ och polinställer rätt, lägger på kameran och sänker ISO-talet till ca 1000 och låter den ticka där i 60-120 sekunder så du får någorlunda bild av det hela, eller så sparar du ihop lite pengar till en EOS 6D.

Ja det är ju tyvärr så, kollar man " light pollution sverige " så måste man långt upp. Åker upp till Åre emellanåt, så om det är bra tidpunkt nästa gång jag åker dit så får jag ta mig ut i vildmarken :)!
Tack för tipsen, ska kika på dessa!

Jag är absolut inte låst till Canon, anledning till att jag kör med min 50D är för att jag redan har den men kan tänka mig att köpa någon annan mer lämpad för astro, dock kanske inte börja med tilexempel en Mark III, hehe.
Jesperkkarlsson

AstroFriend wrote:Jag har förutom min gamla Canon 5D också en Canon 6D, men jag vet inte om det blir så mycket bättre med den när himlen är ljusförorenad. 6Dn har omkring har QE 0.5 jmf med 5Dn QE 0.25 enligt vissa. Samtidigt är dock pixlarna mindre som gör att färre fotoner fångas per pixel med samma optik, bruset är dock lägre enligt mätningar som en del gjort och det är ju viktigt i alla astrofotosammahnag. Fast jag brukar dock inte ta bilder på det här sättet så bättre att höra andras erfarenheter.

Tog mig friheten att ladda in din bild i redigeringsprogrammet. Gjorde någon enkel brusreducering, ändrade i nivåer och skalade ner storleken. Men stjärnfältet förloras hopplöst i de ljusförorenade delarna, längst upp i bilden kan man ju dock ana det man vill se. Blir säkert mycket bättre om man utgår från raw filen och lägger ned lite mer omsorg på det.
IMG_3478_3 small.jpg
Jag använde programmet Fitswork, är du intresserad att testa så har jag gjort en enkel tutorial här hur man börjar:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... swork.html

Gratis att ladda ned.

Ta en ny bild och rikta kameran rakt upp mot zenit eller i den riktning där det är mörkast så får du en föraning om hur det kan bli. Man brukar undvika att fota med lägre vinkel än 45 grader för att inte ljuset skall ha så lång väg genom atmosfären, fast klart att man då inte får de stämmningsfulla bilderna som jag tror du söker.

En sak också, om du skulle välja att komplettera med en enkel kameravridare så får du visserligen möjlighet att exponera stjärnorna längre, men samtidigt blir ju bakgrunden (marken och horisonten) som står stilla rörelseoskarpa och det är nog inte det du söker. Man kan ju fuska lite också och ta separata bilder på horisont och stjärnfält och sedan mixa ihop det.

Bra mycket billigare med den monteringen jag länkade till tidigare än att köpa en Canon 6D, mycket bättre också ur vissa avseenden. Men det beror ju på vad man vill och hur mycket pengar man vill lägga ned.

Peter Rosen och Wolfgang har ju Sony A7S, spegelös kamera, de har stora pixlar, hög känslighet samt lågbrusiga. Den sista generatioen har dessutom inte den tidigare komprimeringen av raw formatet. Kanske de kan lägga in lite kommentarer här och vägleda dig om nu Sony skulle vara intressant för dig, går ju att använda dina Canon objektiv med adapter.

En annan sak att testa är antipolution filter, de reducerar ljusföroreningarna i vissa situationer men förlänger tyvärr också exponeringen för att få in samma ljus från stjärnorna.

ps.
Din bild är inte alls värdelös!

/Lars
Tack!
Oj, ja bilden blev mycket bättre än när jag tagit det, visst Vintergatan är inte mycket att se men blev bra ju!

Tack för tipset om det programmet, ska bara se om jag kan lösa det till min Mac :) !

Okej Sony gör alltså bra kameror också? Som jag nämnde i inlägget före detta så är jag helt öppen när det gäller att köpa en ny kamera. Försöker läsa en massor vad man ska ha bara :)