M27 Hantelnebulosan - Magnus Nyborg

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus Nyborg
spamtest: JA

M27 Hantelnebulosan - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantelnebulosan
Exponering: ca 50x1min
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: Skywatcher 190MN
Kamera: SXVR-H694C
Kommentar: Efter att monteringen kraschade 14 augusti har jag inte kunnat ta några bilder, men denna m27 togs den 13:e augusti under bra förhållanden. Deklinations-wobble i guidningen gjorde att endast knappt hälften av de 114 subbarna var användbara.
Färgkonverteringen är gjord med en egenutvecklad algoritm som är nästan färdig. Bilderna är sedan stackade i MaxImDl, luminansen är logstretchad innan färginformationen förts tillbaka.

FWHM 2.7" får anses bra.

mvh,
Magnus

Image
Klicka for att se stor version av bilden
AstroFriend

Re: M27 Hantelnebulosan - Magnus Nyborg

Post by AstroFriend »

Hej Magnus.
Det blev en grand finale då. Mycket lyckad bild. 2.7 i fwhm tror jag inte jag har på mina bilder. På subbarna när jag ställer in focus indikerar det snarare 5 eller högre. Fast har aldrig mätt i slutbilden. Vilket program använder du till det?

Trist att din montering packat ihop. Vad är det som hänt ?

Till EQ5/6 finns det nog stora chanser att få tag i delar. Finns ju bland annat nytillverkade drivkort tror jag. Men du kanske har något annat?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus Nyborg

Re: M27 Hantelnebulosan - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Tack Lars,

Jag mäter ut FWHM i MaxImDL, som räknar ut det direkt i bågsekunder om man ställd in brännvidd på teleskopet (från Informations-fönstret för den som undrar, Mode=Aperture). Chipinformationen läses direkt från kameran så det behöver jag aldrig bry mig om. Lägsta värden som jag såg nu i Augusti var 2.0-2.1" på enstaka subbar, mätt efter färgkonvertering så bayer-mönstret inte ställer till det, så detta pekar helt klart i rätt riktning.

Något hände inne i monteringen under en slew mot slutet av natten efter, med ett högljutt kraschande ljud. Efter att ha tagit in grejerna och provat försiktigt så var det klart att något gått sönder inne i drivhuset, och efter att inspekterat och prövat ta isär den själv så insåg jag det sannolikt behövdes experthjälp. Därefter lämnade jag över den till AstroSweden för att undersöka om det går att laga. Det verkar som ett lager har rasat, men tydligen är EQ6-Az väldigt svår att demontera så det har tagit tid - senast så har Skywatcher tydligen tillverkat ett specialverktyg och skickat till AstroSweden för att kunna komma åt därinne. Det verkar som det är nära nu dock, så jag håller tummarna.

En USB-styrd Baader Diamond Steeldrive (fokuserare) ligger i pipen, jag hoppas den skall hjälpa till ytterligare med noggrannare fokusering och temperaturkompensering (plus att jag kan sitta kvar inomhus).

Målet är att komma under 2.0" med repeterbarhet (när seeingen tillåter) vilket gjort att jag utvecklat en egen färgkonverteringsalgoritm som är avsevärt mindre känslig för om stjärnor hamnar centralt över blå/röd/grön pixel (bayer-matrix på kameran) och förutom några sidoeffekter som jag jobbar på så fungerar det väldigt bra. MaxImDL's inbyggda debayer-algoritm får riktigt svårt när FWHM sjunker under 3 pixel (ca 3" med min setup),vilket iofs medelvärdesbildas emot rättare värden när man stackar, men min algoritm kommer betydligt närmare från get-go så detta kommer bli ett stort plus. Min är avsevärt långsammare, men jag startar programmet och gör något annat medans rå-bilderna kalibreras och konverteras till disk.

mvh,
Magnus

Return to “Bilder”