Objekt: Månen
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Wov! Kollade visuellt genom min 6" newton för egentligen första gången i går kväll. När jag fick den för tre år sedan följde det med ett 25 mm okular, jag satte i det och riktade in på månen. Oj vilken skärpa och kontrast! Nästan som 3d.
Tyvärr får jag säga var jag lite upptagen med att ta bilder genom teleskopet på månen, kan ju säga att det blev nog egentligen inget fel på bilderna, men att visuellt kolla in vår nära granne i realtid är något helt annat än ett foto. Mäktigt är ordet.
Får kolla mer visuellt när jag inte är upptagen av att fotografera, åka ut och spana utan kamera med kanske :-)
Jag behöver ju egentligen inte fundera på att fotografera nu på ett tag då jag väntar på leverans av några kullager jag beställt från Asien till den kameravridare jag skulle behöva få lite bättre ordning på för att kunna fotografera hjälpligt med den som montering. För visuellt bruk tycks den dock funka utmärkt i nuvarande version.
Teleskopet har 750 mm brännvidd så förstoringen blev ju 30 ggr. Funderar ju genast på att komplettera med ett okular med kortare brännvidd och funderar på om inte 12,5 mm är ett bra komplement?
25 mm ger ju då vad jag förstår maximal ljusstyrka vid en genomsnittlig pupilldiameter som mörkeranpassats. 12,5 mm skulle då å sin sida vara ganska anpassat för att optimera ögats upplösningsförmåga (en utgångspupill på 2,5 mm).
Jag vet inte om man behöver vara så teoretisk, det finns kanske andra mer avgörande praktiska faktorer?
Vad jag kan tänkas komma att kika på är väl främst sådant som månen, Jupiter, Saturnus, Andromedagalaxen, M42 och kanske några fler ljusstarka objekt som tex stjärnhopar.

Klicka for att se stor version av bilden