NGC7023 Irisnebulosan - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Mats

NGC7023 Irisnebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7023 Irisnebulosan
Exponering: L:31x10min RGB: 3x15x5min (bin 2x2)
Fotograf: Mats Olsson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Atik 383L
Kommentar: Jag fick luminansen till den här redan i början av september. Men sedan har det gått trögt, vädret har inte samarbetat. Men i kväll fick jag den sista färgdatan trots en hel den blåst. Skönt att bli färdig med den.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
AstroFriend
spamtest: JA

Re: NGC7023 Irisnebulosan - Mats Olsson

Post by AstroFriend »

Hej Mats!
Vad fint du fått fram nebolusiteten och samtidigt behållit dynamiken på stjärnorna så färgerna framträder.

Ditt teleskop är mycket likt mitt, dock har jag DSLR kamera. Men skall vid tillfälle ge mig på den också så kan man jämföra hur detaljerna framträder. Blir intressant, kanske deprimerande när jag upptäcker vad som kommer fattas i mitt försök. Jag har mörkt mellan nordost och sydost, inte riktigt idealiskt för detta objekt.

Har du möjlighet till smalbandsfoto också eller planer på det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Mats

Re: NGC7023 Irisnebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Tack Lars. Jag skulle misstänka att det här objektet lämpar sig bra för en DSLR också. Den är ju ljus i mitten, men med gatljus runtomkring blir det ju svårare att få fram de svagare molnen runtomkring. Jag har också en del problem med det hos mig.

Jag använder ett Xagyl Filter Wheel, lätt och smidigt, usb-styrt så att jag kan byta färg på några sekunder från mitt uterum där två datorer står och jobbar, medan teleskopet står i trädgården. Däremot kan jag bara få 5 st. 1,25" filter i hjulet och jag vill inte hålla på med byten av dem, med risk för damm och sådant. Därför har jag Lum, RGB plus Ha insatt i filterhjulet. Men Ha använder jag ofta, tacksamt vid fullmåne t.ex.

Return to “Bilder”