Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: First light med min nya hembyggda kameravridare. Under sommaren har jag byggt mig en ny kameravridare. Bygget kan för den intresserade följas videorna i de två länkarna nedan.
Jag brukar ju bara publicera vidvinkelbilder på stjärnhimlen här, alltså sådana med landskapselement med i bilden, astroscape. Men ibland har jag fotat något djuprymdsobjekt med en handvriden kameravridare av barn-dormodell. Nu har jag byggt en ny sådan under sommaren och i går natt tagit den första bilden med den.
Här är min historia om bilden, ursprungligen skriven för fotoklubben här i Sundsvall, kanske av intresse för någon:
First light med min hembyggda kameravridare, dvs första fotot med den med kameran. Vaknade mitt i natten och hade svårt att somna om. Gick upp och kikade runt och såg att det var stjärnklart trots att väderprognosen sagt moln hela natten. Tyvärr var det för blåsigt för att åka ut till en bra observationsplats borta från alla gatljus.
Men jag provade i alla fall vridaren från den inglasade balkongen här i Timrå centrum och öppnade bara lite för kameraobjektivet, vilket gav någorlunda lä.
Polinställning fick jag göra utan sikt mot polstjärnan, men det funkade det också med kompass och höjdgraderingen i grader på stativhuvudet.
Den stora orionnebulosan låg bra till utanför balkongen, så det fick bli den. Jag hann bara ta några bilder efter alla inställningar, sedan avbröt gryningen fotograferingen. Det blev sex bilder sammanlagt. Fyra st på 60 sekunder med 200 mm, bländare 3,2 och ISO 1600. Sedan två med kortare exponeringstider, för orionnebulosan har mycket hög dynamik så man får göra HDR.
Egentligen är detta på tok för lite exponeringstid, men jag stackade i alla fall de fyra bilderna och maskade i de högdynamiska områdena med de kortare exponeringarna.
Av denna första lilla improviserade fotografering att döma verkar kameravridaren fungera till belåtenhet.
Länkarna:
https://www.youtube.com/watch?v=RZ3J845JShY
https://www.youtube.com/watch?v=EyMwqM84_BY

Klicka for att se stor version av bilden