Jag har varit ute två kvällar här på Rossö söder om Strömstad för att observera nu. Utrustningen är mitt Celestron C8, ett 200 mm SCT på GoTo-stativ.
Vid det första tillfället, den 6 augusti, såg jag den fina lilla planetära nebulosan NGC 6818, Little Gem, samt Uranus, Neptunus, M17, M23, M29 och Månen. Kvällen var inte speciellt bra pga horisontdis och ett all mer besvärande Månsken. Dessutom så kände jag mig aningen ringrostig med utrustningen.
Vid det andra tillfället, igår den 12 augusti, var allting mycket bättre. Inget månsken och klarare himmel.
Efter att ha satt upp utrustningen i skymningen började jag med att snabbt observera Saturnus som stod lågt över horisonten. Även Titan var tydligt synlig. Saturnus var inte speciellt skarp, dels på grund av den låga höjden och dels på grund av att teleskopet inte var kylt.
Därefter ställde jag in GoTo-systemet noggrant mot tre stjärnor och förbättrade dessutom precisionen inom Sagittarius genom att använda funktionen PAE och utnyttja några tydliga Messierobjekt och ljusstarka stjärnor för fininställning i begränsade områden. Lika bra att fixa med det i väntan på bättre mörker.
21.30 UT. NGC 6445 En svag nebulosa nära en ljusstark stjärna. UHC-filter underlättade och nebulosan syntes bättre senare.
21.42 UT. NGC 6440 En svag klotformad stjärnhop. Till att börja med mycket svår att se men senare relativt tydlig. Första obs.
NGC 6568 Öppen stjärnhop. Lättast att identifiera mha en båge av fem svaga men relativt tydliga stjärnor. Första obs.
NGC 6629 Liten planetär nebulosa, såg ut som en stjärna. Befinner sig längst ner i en båge av stjärnor. Den kommer jag att återvända till för att studera närmare. Första obs.
NGC 6818 Den fina lilla planetära nebulosan "Little Gem" syntes mycket bra.
NGC 7293 Helixnebulosan. Ett ganska stort men diffust nebulöst objekt. Syntes med OIII-filter. Mycket svårt att avgöra formen, kunde inte se någon ringform även om det var tydligt att objektet fanns där. Första obs.
NGC 6888 Cresent nebula. En stor mycket diffus nebulosa där nebulositeten dock var tydlig. Form mm var mycket svår att bedöma. Jag såg nog bara ungefär halva objektet, den tydligaste halvan. Första obs.
En riktigt lyckad kväll! Jag såg tre nya Herschel 400-objekt och ett nytt Herschel 400-II objekt (NGC 6888).
Ett helt gäng H400-objekt i Sagittarius stod däremot antingen under horisonten eller "nere i skogen". Jag får försöka hitta dem från västra Orust senare, där är det havshorisont. Jag letade dessutom efter NGC 6822, Barnards galax, utan att se röken av den. Rök såg jag däremot från flera av Perseiderna som föll ganska tätt under kvällen och natten. Dessutom så letade jag efter IC 5146, Cocoon nebula, och NGC 7044 i Cygnus utan att hitta dem.
Om det blir fint i kväll åker jag ut igen. Roligt att kunna observera djuprymd igen!
/Torbjörn