I gårkväll klarna det snabbt upp och jag var ledig. Jag packade bilen och for upp till Hindberget. Tyvärr var det lite dålig transparens men lilla björnens stjärnor syntes fint tillsammans med vintergatan som sträckte sig från Svanen ner mot Skölden där den försvann i diset och ljusföroreningarna från Skurup. Vid 24-tiden började jag med M8 lagunnebulosan som var förvånansvärd fin trots svagt dis. Nebulosan lyste fint och med UHC-filter var den riktigt snygg i 24 och 17mm okular. Snabbt över till M22 som också delvis gick att upplösa så det var läge för ett försök på objekt nära horisonten. Jag gjorde ett försök på M7 som jag dock missade med en 15 minuter/halvtimma. M69, M70, M54 och lite senare M55 gick att antyda med averted vision och de blev betydligt lättare att se med lite teleskoprörelse. Passade också på att logga Herschel objekten NGC 6544 och NGC 6553. Klotformiga stjärnhopar synliga med direkt vision. Jag kunde inte se några upplösta stjärnor i hoparna. Jag jobbade lite extra med den planetariska nebulosan NGC 6445 som syntes fin och tydlig med ett 24mm okular. Nebulosan ligger intill två relativt ljusstarka stjärnor. Jag gick över till ett 17mm okular och kontrasten blev ännu bättre. Med ett UHC-filter kunde jag se att nebulosan var oregelbunden i sin form. Jag gjorde en snabb lite slarvig skiss. Jag hade också ambitionen att ta några av de mer sydliga Herschel-objekten som återstår i min lista (NGC 6645, NGC 6642, NGC 6638) men transparensen blev snabbt sämre längst horisonten. Sammanfattning en fin och sval sommarnatt med en fantastisk utsikt över söderslätt och ljushavet Skurup och sist men inte minst, med några fler objekt i min samling