Först försökte jag ta en titt på NGC 4039, en av Antenngalaxerna men det var för sent. Den stod för lågt och syntes inte.
Vad jag såg var däremot:
NGC 5694 i Vattenormen. Liten svag klotformad stjärnhop.
NGC 5897 i Vågen. Klotformad stjärnhop, diffus, svag och ganska stor.
M4 i Skorpionen. Syntes svagt men tydligt. Jag kunde se en lodrät linje med stjärnor mitt i hopen. Lite senare observerade jag även M4 med 15x70 kikare och den syntes tydligt som en svag ljusfläck som bildade en likbent triangel med Antares och Sigma Scorpius. M4 syntes betydligt bättre när den passerat ljusdomen över Göteborg i söder.
M10 i Ormbäraren. Mycket vacker klotformad stjärnhop.
M12 i Ormbäraren. Mycket vacker klotformad stjärnhop.
M9 i Ormbäraren. Liten klotformad stjärnhop.
M14 i Ormbäraren. Mellanstor klotformad stjärnhop.
M107 i Ormbäraren. Svag men tydlig klotformad stjärnhop.
M19 i Ormbäraren. Svag grå skugga när den låg över Göteborg men blev mycket tydligare när den passerat Göteborg. Då såg den betydligt större ut och blev mycket uppenbar.
NGC 6342 i Ormbäraren. Mellanstor svag klotformad stjärnhop.
NGC 6517 i Ormbäraren. Svag klotformad stjärnhop, diffus.
NGC 6287 i Ormbäraren. Mycket svag klotformad stjärnhop.
NGC 6284 i Ormbäraren. Svag klotformad stjärnhop.
NGC 6293 i Ormbäraren. Svag klotformad stjärnhop.
M17 i Skytten. Tydlig.
Vid 04.05 lokal tid började det ljusna och jag övergav djuprymden och övergick till att titta på alltid lika vackra Saturnus som syntes riktig bra med tanke på den låga höjden. Jag lyckades till och med skymta Cassinidelningen svagt ett par gånger. Tre månar syntes. Kollade i efterhand och det var Titan, Rhea och Dione.
Summa summarum: De finaste obsarna jag någonsin gjort av M4 och M19 samt sju Herschel 400 objekt som jag inte sett förut. Samtliga var klotformiga stjärnhopar.
Passa på att leta reda på M4 och M19 om ni vill se dem, de syns i bäst mörker nu.
/Torbjörn