Det var många nya inlägg från dig och du ska ha ett stort tack för ditt engagemang

Jag tror att det kan vara svårt för ditt program att analysera bilden på grund av hur jag har behandlat den, som jag ska försöka sammanfatta:
Den 17 mars tog jag 35 bilder utan flattener och stackade. Resultatet är bilden som jag la upp här http://astronet.alderaan.nu/view_image. ... mode=large med utdragna stjärnor i hörnen. Den 12 april tog jag 49 nya bilder men med flattener som naturligtvis ger bättre form på stjärnorna ut i hörnen men en helt annan form av vignetering. På hälften av dessa hade jag roterat kameran c:a 180°som ett test att få jämnare zonerna i bakgrunden.
Eftersom jag stackar dessa supertunga filerna i Photoshop gör jag det i två steg, dvs jag stackar först ihop dem 4 och 4, gör en generell färgkorr för att neutralisera bakgrundsfärgen samt öka kontrasten. Dessa stackar jag i sin tur och gör ytterligare korrektioner fram till slutbilden. Inga flats har använts.
Bilden jag visar här är dessutom hårt beskuren (originalet är liggande).
De fyrkantiga stjärnorna är märkliga för det berör vare sig de starkaste eller ljussvagaste utan bara mellan-stjärnorna. När min kamera släpptes så hade den ett fel som blev kritiserat nämligen att ljuspunkter fick en svart fläck till vänster. Detta åtgärdades naturligtvis genom en uppdatering av mjukvaran i kameran men jag undrar om detta ändå inte är en rest av det tidigare problemet. Råfiler från en digitalkamera idag är långt ifrån råa utan har genomgått en lång rad justeringar av den inbygda processorn och många syns just i stjärnkanterna.
Angående filter så passar Astronomic CLS click in filter inte på fullformat men jag har ju även en Eos 40D så det behöver i sig inte vara något problem.
Jag har sedan tidigare ett 2" IDAS LPS-filter. Mina tidigare tester visar också att jag kan tredubbla exponeringstiden men i slutändan fick jag inte fram mer ur bilderna så jag la den på hyllan. Jag kanske ska börja testa den igen till hösten ihop med autoguidning.
/*Peter R