M101 projektet del II - Mattias Klasson
Re: M101 projektet del II - Mattias Klasson
Ja då var det bara för dig att slänga all data och börja om
annars finns det risk att stora motorsågen (den med V8) kommer fram igen och det vill du väl inte :twisted:

Re: M101 projektet del II - Mattias Klasson
Ta det lugnt, jag kör bara pS filterna:
- Make star round
- Make picture good
- Make Terje silent
Jag tog mig dock en seriös koll på var eventuell ocentrering kom ifrån.
Fokuserarens slirskruv trodde jag var problemet, och visst påverkades bilderna när jag kollade i CCDInspector med skruven åtdragen och respektive inte. Curvate varierade mellan 10-20% och centreringen var ungefär den samma.
Det märkliga är att detta sker rätt slumpmässigt efter jag bytt filter. Därav borde fokuseraren inte vara problemet. Faktum är att 10% curvature är ett riktigt plant fält, medans 20% är rätt kass (men fortfarande hyffsat).
Vad tror ni om följande istället:
- Filterhjulet snurrar inte "rakt", detta medför att ljuset bryts i filtret och skapar spikes?
- Make star round
- Make picture good
- Make Terje silent
Jag tog mig dock en seriös koll på var eventuell ocentrering kom ifrån.
Fokuserarens slirskruv trodde jag var problemet, och visst påverkades bilderna när jag kollade i CCDInspector med skruven åtdragen och respektive inte. Curvate varierade mellan 10-20% och centreringen var ungefär den samma.
Det märkliga är att detta sker rätt slumpmässigt efter jag bytt filter. Därav borde fokuseraren inte vara problemet. Faktum är att 10% curvature är ett riktigt plant fält, medans 20% är rätt kass (men fortfarande hyffsat).
Vad tror ni om följande istället:
- Filterhjulet snurrar inte "rakt", detta medför att ljuset bryts i filtret och skapar spikes?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)
- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)