Jag har fördelen att bo så mörkt att 5 minuter på ISO 800 och f/4 inte är några problem. Högre upp på himlen funkar oftast även 10 minuter.
Sent from my phone using Tapatalk
M42 Orionnebulosan - Martin Fransson
Re: M42 Orionnebulosan - Martin Fransson
Jättefin bild! Du har verkligen lyckats både med det tekniska och det estetiska!
Mvh,
Tomas W
Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Re: M42 Orionnebulosan - Martin Fransson
>> Rödkanalen verkar "fixas" i samband med stackingen
Var en dum fråga, den ställer du ju när du bestämmer färgbalansen för bakgrunden.
Bilden du lagt upp ligger i 1600*1000, tar du ut färgkanalerna direkt från raw-filen och bearbetar den som äkta rgb (även för luminansen) eller går du via debayer för att generera en översamplad bild och sen splittra färgen o reducerar upplösningen senare?
Bägge bilderna är imponerande men jag tycker personligen bättre om färgbalansen i den första. Stjärnorna i bakgrunden blir lite väl röda i den senare.
/Håkan
Var en dum fråga, den ställer du ju när du bestämmer färgbalansen för bakgrunden.
Bilden du lagt upp ligger i 1600*1000, tar du ut färgkanalerna direkt från raw-filen och bearbetar den som äkta rgb (även för luminansen) eller går du via debayer för att generera en översamplad bild och sen splittra färgen o reducerar upplösningen senare?
Bägge bilderna är imponerande men jag tycker personligen bättre om färgbalansen i den första. Stjärnorna i bakgrunden blir lite väl röda i den senare.
/Håkan
M42 Orionnebulosan - Martin Fransson
LRGB kanske egentligen är missvisande. Jag gör en vanlig färgbild (RGB) och sedan en luminansbild i gråskala, baserad på färgbilden och Ha-datat. Då kan jag bildbehandla dem separat. Jag splittar alltså aldrig några kanaler utan allt görs precis som vanlig, debayer, kalibrering etc. i Pixinsight. Upplösningen har jag bara reducerat för webben. Lägger av princip aldrig ut fullupplösta bilder.