M42 Orionnebulosan - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Martin F
spamtest: JA

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering:
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: Pågående projekt med Orionnebulosan.
28*120s + 39*180s + 27*300s stackade tillsammans och sedan en omgång med 6-10-sekundersbilder för centralregionen.

Har även tagit H-alfa 23*600s+1*900s och blandat in i luminanslagret när jag redigerade det hela som LRGB.

Känner att jag skulle behöva ungefär dubbla tiden på RGB-datat och minst det dubbla på Ha-datat innan jag är nöjd :) DSLR kräver sin tid för att få bra resultat.

Kunde ha krämat ur ännu mer av de ljussvaga stoftmolnen med hjälp av Ha-datat men ville behålla en lite mer naturlig look än vad det blev då.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Rommen

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Fransson

Post by Rommen »

Tycker den är helt underbar!
Bra gjort!
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Martin F

Post by Martin F »

Man blir ju hemmablind när man sitter med samma bild länge men nu när jag ser den igen tycker jag att den är lite för kall i färgtonen. Stoftmolnen runt om ska nog snarare dra åt det bruna hållet, inte kallgrå som nu. Nåväl...
hbar

Post by hbar »

Mycket imponerande vad du lyckats få fram med en 1100d. Har själv en moddad 1000d men inte haft tålamod att försöka gå så djupt. Du får gärna ge lite tips om din rådatabehandling (darks, iso mm).

Jag tycker du fått fram en mycket välbalanserad bild. Bilder med pålagda s2 o o3 komponenter ger visserligen en spektakulärare bild men denna känns mycket naturlig och ligger närmre vad man skulle se om man kunde vara där ute. Rymden är mycket kall...

/Håkan
Martin F

Post by Martin F »

Tack Håkan! Ska försöka knåpa ner mitt arbetsflöde när jag kommer till min dator.

Sent from my phone using Tapatalk
Martin F

Post by Martin F »

Kortfattat bara:
Pixinsight:
Kaliberar alla bilder (inkl Ha) med flats och bias, inga darks.
StarAlign av alla bilder mot en och samma av mina lights.
Separat stacking av långa lights, korta lights och röda kanalen från Ha-bilderna.
Brusreducering ColorClibration och Dynamic Bakground Extraction i linjärt tillstånd (innan stretching)
Stretching i flera omgångar (vissa med mask) med HistogramTransormation.
Lätt reducering av stjärnorna.
Exportera separata filer (tiff) för RGB och Ha.

Photoshop:
Kombinera gråskalekopia av RGB-filen med Ha-data till luminanslager.
Redigera RGB-filen med brusreducering, färgmättnad etc.
Redigera L-filen med brusreducering (mindre), skärpa, kontrast.
Lägg ihop RGB-filen med L-filen satt till blandningsläge Luminance.
Små finjusteringar.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Helt underbar bild du tagit av Orionnebulosan. Vad beträffar färgerna, man kan nog inte säga vad som är rätt och fel med någon precision när man har blandat in H-alpha. Man gör det som tilltalar ökat för en själv. Dessutom har de flesta okalibrerade skärmar så alla får lite olika varianter vad gäller färgen. Min skärm är kalibrerad och jag tycker den ser väldigt tilltalande ut och också så som jag inbillar man skulle se den med superögon.

Lite avundsjuk på din utrustning, tänk om jag också valt det, vad portabel jag skulle kunna varit och fara runt till mörka platser. Har faktiskt tagit ett första steg, köpte en trasig Adventure montering som jag skall reparera. Lite chansning men verkar inte omöjligt. Jag vet inte vad som är rimligt att vänta sig till vilka fokallängder man kan gå upp till. De rekommenderar 20 till 50mm, men med lite noggrann inställning så kanske min 150mm f2.8 skulle gå att använda. Den har inbyggt polteleskop samt förvånande nog en guideprort. Den ger också ett gediget intryck. Då var det bara det där med att få tiden att räcka till.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Post by Präriefoten »

@Lars
Här är en jämförelse för guidad och oguidad Sky-Adventurer på 300mm.
https://c2.staticflickr.com/8/7544/1560 ... 444c_b.jpg

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Martin F

Post by Martin F »

Tack Lars! Får du tag i en AstroTrac är den suverän till portabelt foto. Rätt polinställd och med stabilt stativ går 3-400 mm utan problem. Jag har lyckats med 5-minutersexponeringar på 300 mm med min 5D. Har sett begagnade för runt 4000 och även den har guideport. Och ska klara 15 kg last!

Martin F

Post by Martin F »

Jag har förresten bara blandat in H-alfa i luminanslagret (gråskala) så det påverkar inte färgen.

AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej båda Martin!
Tack för länken med test, ser ju imponerande ut om det är croppade bilder. Då bör jag ju klara min 150mm om jag lägger ned lite omsorg på polinställningen.

Astrotracen verkar väldigt genomtänkt och med bra precision, men detta är för nuvarande bara ett litet test med en billig defekt utrustning. Tror knappast Adventure kommer upp i samma nivåer som Astrotracen, men tillräckligt bra för semesterresor med monteringen. Det har jag inga möjligheter med den större EQ6 monteringen att göra.

Idag eller på söndag skall jag ge mig ut och leta upp ett lämpligt stativ till huvudet. Nuvarande fotostativ alldeles för vingligt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar

Post by hbar »

Tack för beskrivningen. Misstänkte att du bara anv h-a i luminanslagret eftersom du inte har några irriterande röda halos runt starka stjärnor.

Gör du någon reducering av rödkanalen som kompensation för kamerans förstärkning av den (för att ge rätt färgbalans med original ir-filter). Har du en kamera med typ Baader ir/uv filter eller är det helt bortplockat?

Du måste ha ett bra exemplar utan några heta pixlar eller har du någon bad-pixel mappning för att ta bort de värsta?

Trevligt att du kan visa hur långt man kan komma med en enkel dslr (och mycket tålamod).

/Håkan
hbar

Post by hbar »

Glömde fråga vilket iso du anv, spec för dina 5min exp.

/Håkan
Martin F

Post by Martin F »

ISO 800 för alla.
Heta pixlar försvinner i och med dithering när jag tar bilderna.
Rödkanalen verkar "fixas" i samband med stackingen.
Japp, Baader-mod.
Martin F

Post by Martin F »

Har gjort en liten justering med lite mer stretching i skuggorna och en lätt färgjustering:
Attachments
A02-M42_28x2-39x3-27x5_Ws40-45_integration_test_LRGBedit_more_klar.jpg
A02-M42_28x2-39x3-27x5_Ws40-45_integration_test_LRGBedit_more_klar.jpg (929.07 KiB) Viewed 6553 times