Solhalo 2 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Solhalo 2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solhalo 2
Exponering: 64 st exponeringar
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Den här bilden är dagens APOD-bild http://apod.nasa.gov/apod/ap110110.html och är tagen samma dag som http://astronet.se/view_image.php?id=1011 men lite senare .
Det är en jättemosaik på 64 bilder tagna på fri hand och sammanslagna i Photoshop till en c:a 150° panorama.

Förutom 22° halon och 2 bisolar synns en Parry båge och den betydligt svagare och mer sällsynta 46° halon, dessutom en trolig 44° parhelia, allt enligt Les Cowley på www.atoptics.co.uk.
Man kan säga att det är bisolar av bisolarna och ligger precis innanför 46° halon.
I ovankant fanns även en supralateral båge i regnbågens färger men den hamnade utanför bilden.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Morgan
spamtest: JA

Re: Solhalo 2 - Peter Rosén

Post by Morgan »

Grattis till dagens APOD-bild Peter!

En riktigt läcker bild som jag förstår att du lagt ner en hel del jobb för att sätta ihop.
Jag är fortfarande frustrerad att jag inte hade med mig kameran den där dagen då Sol-halon uppenbarade sig.

Grattis än en gång.

//Morgan
// Morgan
gost

Post by gost »

Grattis Peter, välförtjänt uppmärksamhet.
Timo

Post by Timo »

Grattis till publiceringen av din fina solhalobild !
Maffigt med 64 bilders mosaik.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
jorand

Post by jorand »

Instämmer i de andras grattis! Förutom solhalon så beundrar jag den skärpa och detaljer du fått till i både högdagrar och skuggor. Bilden har en läcker HDR effekt.

Hälsningar Jörgen
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Hjärtligt grattis, detta är mäktigt! En mycket läcker bild!

Mvh

LG
Lazze

Post by Lazze »

Verkligen en suveränt fångad solhalo väl värd APOD:en. Det är nästan så man undrar vilken planet man befinner sig på när man ser en sådan solbild.
Det måste som sagt ha legat mycket jobb bakom den här bilden för att sy ihop mosaiken så fint. Grattis!

/Lasse
Peter R

Post by Peter R »

Tack för alla positiva omdömen.
Jag ska passa på att göra en liten rättelse för det är inte riktigt 64 bilder som ingår i denna bild som jag skrev utan det gäller en annan version som är på 360°, dvs hela varvet runt.
I denna version ingår ett 40-tal men med tanke på att jag har jobbat högupplöst och i 16 bitar så blir det ganska tunga filer som tar många timmar att behandla.
Jag hade inget stativ utan körde på fri hand, gafflade exponeringarna och såg till att ha tillräckligt mycket överlapp för att få till ett snyggt panorama. Men det är inte lätt med passningen när alla bilder tiltar åt lite olika håll.
Ögat har en otrolig förmåga att ta in stora kontraster som inte kameran kommer i närheten av men jag försöker återskapa det visuella intrycket med full teckning i skuggor och högdagrar samtidigt som jag vill behålla den bländande känslan i ljuset.
En trevlig effekt av att ha en bild på APOD är all fantastisk feed-back från hela värden.

/*Peter R
MikkoK

Post by MikkoK »

Ja, jag finner inga ord över hur vacker denna bild är - helt otroligt snygg!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Perran

Post by Perran »

Grattis Peter!

Vänligen
P-M

Return to “Bilder”