IC443 Jellyfish Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar

IC443 Jellyfish Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC443 Jellyfish Nebula
Exponering: Se i text
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Hej igen,

Var ute på årets första dag 1/1-2011 och fotade bl.a denna \"manet\" bilddata är minst sagt konstiga:

H-alfa: 2x300s
Lum: 2x300s
Röd: 1x300s
Grön: 1x300s
Blå: 2x300s

Rådatan såg helt förfärlig ut, trodde inte det skulle gå att göra någonting som ens liknade en bild, men blev ändå hyfsad. Jag pressar max ur reducern, mer än vad som rekommenderas av Televue det blir en del krökning i hörnen, men det är kul att testa gränserna lite..

/LG

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: IC443 Jellyfish Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by skafar65 »

Härlig bild på ett för forumet nytt objekt. Tror aldrig jag har sett denna tagen från Svedala i varje fall. Du har lyckats bra med så pass kort exponeringstid! Den lilla bilden ser riktigt bra ut. I fullstorlek så avslöjas dock den korta exponeringen med kanska mycket brus.

Mvh //Micke
Timo

Post by Timo »

Inte alls dålig med så kort exponering.
Mer luminans när objektet står som högst så får du fram fler detaljer i nebulosan.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Riktigt fin för att vara så korta exponeringar. Nu blir jag sugen på att dra igång mitt fotande igen. Kommer nog minska ner min pappaledighet från fotandet snart :)
Peter R

Post by Peter R »

Väldigt fin upplösning på ett spännande och ovanligt objekt.
Hur kommer det sig att du har viktat exponeringen med dubbelt så mycket blått? Är det för att motverka att blått ofta blir brusigare och har dålig teckning?

/*Peter R
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Anledningen till att det blev dubbelt i blått är att efter första bilden gjorde jag en omfokusering men skillnaden blev inte större än att jag tog med första bilden också. Det är ju som Peter säger och som man tydligt märker, blått blir alltid "problemet" oftast väldigt lite nebulositet men med "feta" stjärnor om man inte ser upp. Har man minst två bilder kan man köra poission data reject i CCDstack, den ger bra effekt på maskar, och sattellitspår. Tar man bästa fokusbilden som första bild och sedan data reject så rejectar den runt stjärnorna i bild två och dessa blir lite skarpare faktiskt, skillnaden i fokus var inte så stor dock. Jag testade även poisson data reject mot röd o. grön där grön var första bild då den var skarpast och minst maskar och båda bilderna blev bättre faktiskt. Vet inte exakt vad jag pysslar med när det gäller data reject, men testar mig fram. Gjorde en variant där ingen data reject användes alls och den gick inte att hantera i PS för mycket färg pluppar och maskar.
Håller med om att denna bild gör sig i mindre format, större format avslöjar brist på data

/LG

Return to “Bilder”