Partiell solförmörkelse i Stockholm - del 2 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Partiell solförmörkelse i Stockholm - del 2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Partiell solförmörkelse i Stockholm - del 2
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jag tog en serie vidvinkelsbilder precis vid maximum (85%) och la ihop med 3 bilder före och 3 efter.
Det motsvarar hela förloppet, i stort sett från att solen kom ut från molnen tills att den försvann på nytt, totalt ungefär 45 min.
Jag har försökt att återge det dämpade skenet från den förmörkade solen. Det är en märklig och mäktig upplevelse.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Partiell solförmörkelse i Stockholm - del 2 - Peter Ros

Post by Peter R »

Jag har gjort en delförstoring runt själva förmörkelsen.
En intressant detalj är att speglingarna inne i optiken också visar en förmörkad sol men upp-och-nervänd.
Spikes är från objektivet och ingenting jag har lagt till.
_MG_4737-5M crop.jpg
_MG_4737-5M crop.jpg (922.35 KiB) Viewed 6946 times
Den röda byggnaden till vänster verkar också ha kastat solkatter i form av skäran. Formen kanske är en slump för jag förstår inte varför de skulle vara felvända om det inte rör sig om paraboliskt fönsterglas :-)
_MG_4737-5bM crop.tif
_MG_4737-5bM crop.tif (2.25 MiB) Viewed 6946 times
GAIS

Post by GAIS »

Man måste säga att denna bild var riktigt härlig!
Lite kortare exponering kanske inte skulle skada (man är ju från Göteborg och i ett astrofotoforum...)
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Timo

Post by Timo »

Snyggt jobbat Peter !
Det blir faktiskt en HDR upplevelse i bilden med tanke på kontrasten i både moln och övriga partier.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R

Post by Peter R »

Idag finns mina bilder både som Lunar Photo Of the Day - LPOD http://lpod.wikispaces.com/january+6%2c+2011
och på SpaceWeather http://www.spaceweather.com/archive.php ... &year=2011.
Solen ser naturligtvis lite konstig ut på denna bild eftersom jag har lagt ihop 3 stycken för att få fram nymånens kontur.
Det blir faktiskt en HDR upplevelse i bilden med tanke på kontrasten i både moln och övriga partier.
Molnen rörde sig så fort att det inte gick att använda en automatiserad HDR-teknik. Men jag har balanserat olika delar av bilden från olika exponeringar så det blir ändå en slags HDR-teknik även om den är manuellt utförd i Photoshop.
Det är annars naturligtvis totalt omöjligt att både få med solskäran och skuggsidan av byggnaderna.
Däremot kan man visuellt ta in detta kontrastomfång och det är den upplevelsen som jag har försökt återge i bild.

/*Peter R
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Fantastiska bilder detta är, vilket gott ljus! Bra gjort!

Har aldrig själv vågat mig på solfoto, man är väl rädd att elda upp både kamera och teleskop..

/LG
Timo

Post by Timo »

Molnen rörde sig så fort att det inte gick att använda en automatiserad HDR-teknik. Men jag har balanserat olika delar av bilden från olika exponeringar så det blir ändå en slags HDR-teknik även om den är manuellt utförd i Photoshop.
Det är annars naturligtvis totalt omöjligt att både få med solskäran och skuggsidan av byggnaderna.
Däremot kan man visuellt ta in detta kontrastomfång och det är den upplevelsen som jag har försökt återge i bild.
Det har du lyckats bra med Peter.
Man skall inte förringa den manuella tekniken i dessa automatiserade tider :)
Numera har man bytt 8 timmar om dan i mörkrummet till åtminstone flera timmar framför datorn och Photoshop....
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
gost
spamtest: JA

Post by gost »

Otroligt vacker bild Peter! Aningens avundsjuk på molnen var snälla mot er där nere :-)
skafar65

Post by skafar65 »

Ja vad ska man säga om denne Peter Rosén? Det är inte annat än man blir lite avis! Inte nog med att du har tur ibland med svanar som flygger förbi vid rätt tillfälle, Solhalosar som dyker upp i tid och otid och nu då tillräckligt bra väder för att ta ett antal fantastiska bilder på Solförmörkelsen! Jag tror och hävdar fortfarande att du inte jobbar! Du måste sitta på din balkong, alltid redo med ett antal olika kameror och instrument. Att ha så mycket tur är inte normalt :)

Grattis till en fantastisk bild! Avis //Micke
Mats

Post by Mats »

Tur är den skickliges belöning, heter det ju...

Kan bara hålla med alla andra, grymt snygg bild.
Peter R

Post by Peter R »

Tack för alla positiva kommentarer,
Då är vi kvitt Göran för jag var avundsjuk på din månförmörkelse :D
Ja Micke, i det här fallet erkänner jag att vi hade en osannolik tur här i Stockholm, och precis bara en timme runt maximat, men prognosen var heldyster in i det sista så jag hade i stort sett planerat för att det inte skulle bli något.
Takterrassen utnyttjar jag faktiskt mycket och att ha tillgång till den var en av de avgörande faktorerna till att jag flyttade till min nuvarande lägenhet. Med alla nackdelar det innebär att observera inifrån Stockholm och efter flera års struliga lösningar så ville jag optimera observationsmöjligheterna. Nu kan jag ofta rigga med kort varsel och har nästan fri sikt från horisont till horisont, ja kanske inte riktigt som Jonas som bara stiger ytterligare 1000 fot om det behövs :D
Det är ett sätt att optimera oddsen, eller turen om man så vill.

/*Peter R

Return to “Bilder”