Partiell solförmörkelse i Stockholm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Partiell solförmörkelse i Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Partiell solförmörkelse i Stockholm
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Prognosen var pessimistisk även för Stockholm men ändrades så igår kväll så jag gick upp på takterrasen och skottade snö så att jag skulle kunna använda ekvatorialstativet och ett fotostativ.
Jag fick också bråttom att tillverka ett solfilter som blev klart kl. 2 i natt. Jag använde Baader solfilmen som Skafar skickade mig som första pris i AstroSwedens månfototävling för 1,5 år sedan. Stort tack Micke :-)

Solen gick upp 8:42 men började inte skymta förrän en halvtimme senare på grund av molnen.
Den här bilden är tagen kl. 9:41 vid maximum som var 85% här i Stockholm.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Partiell solförmörkelse i Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Lite mera bilder.
Kl. 9:16 dyker solen fram bakom molnen likt en hajfena. Bilden är fotograferad utan solfilter.
Det syns en grön, t.o.m. blå flash på solens överkant, vilket jag aldrig tidigare observerat.
_MG_1122_crop-2H.jpg
_MG_1122_crop-2H.jpg (575.16 KiB) Viewed 4843 times
Kl. 9:22 börjar man se hela skäran
_MG_1152-2M.jpg
_MG_1152-2M.jpg (385.02 KiB) Viewed 4843 times
Kl. 9:52 börjar solen åter att slöjas av moln.
_MG_1250-2M.jpg
_MG_1250-2M.jpg (205.32 KiB) Viewed 4843 times
Den försvann helt bakom molnen som tätnade allt mer kl. 10:17 då jag packade ihop utrustningen och gick in i värmen.
Förmörkelsen avslutades 11:04 och jag vet inte om den sista delen var synlig

/*Peter R
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Peter

Snyggt! Var så god! Kul att det kom till användning.

Kul också att det var fint väder någonstans i Sverige! Själv hade jag förberett mig väl. Reportage i Helsingborgs Dagblad igår: http://hd.se/skane/2011/01/03/skuggad-s ... or-amator/ som följdes upp idag med TV team! Vi träffades ute i parken framför min arbetsplats, mikrofoner riggades, kameror monterades upp och jag fick sätta upp min utrustning medan kamerorna rullade. Känndes rätt hopplöst då himmelen var fullständigt grå!

Nåväl, man får aldrig ge upp hoppet och jag ville inte ge reporten mitt förloraransikte trots hans återkommande fråga, “är du besviken nu då”? :D
Det gråa locket släppte inte för än flera timmar efter kamerorna stängts ner och jag åter satt inne på mitt kontor och jobbade. Retligt kittlade Solen då en i nacken ca en timma efter avslutad Solförmörkelse!
Återkommer med länk till filmreportaget.

Mvh //Micke

PS Jag vet att det är en del sakfel i reportaget! Men precis som andra stora ”stjärnor” blir man lätt felciterad i pressen!  DS
Lazze

Post by Lazze »

Läckra bilder. Molnen gör snarast det hela mera dramatiskt.
Kan det blå-gröna vara diffraktionsfenomen ungefär som man får på ovansidan stjärnor nära horisonten?

/Lasse
danhei
spamtest: JA

Post by danhei »

Bra bilder Peter!
Grattis att du slapp de flesta molnen. Var själv ute vid Gålö och Årsta och jagade men ingen större lycka.

MVH
/Danne
Morgan

Post by Morgan »

Grattis Peter till dom fina bilderna!
Själv hade jag både riggat upp mitt teleskop med solfilter och extra kamera med ND8 filter för timelapse vid norrlandskusten för bästa reultat.
Väderleksrapporten var lovande, men tyvärr blev det totalmulet så jag drog en riktig nitlott. Riktigt surt med tanke på att jag planerat händelsen i flera månader.

Grattis än en gång.

//Morgan
// Morgan
Grinde

Post by Grinde »

Mästerverk!!! Grymt snygga bilder Peter, hatten av ännu en gång
Nu känns det inte lika surt längre att ha missat förmörkelsen, riktigt kul att se dina bilder!

Själv hade jag kamera & teleglugg med mig , klättrade upp till 8,000ft i hopp om att få se nåt medans jag fladdrade sydost mot dagens uppdrag. Men det övre molnlagret var tyvärr för högt, fick ingen högre klarering pga luftrum & trafik, så jag skruvade på vidvinkeln och tog den här innan jag erkännde nederlaget och gav upp...
Image

Än har jag inte fått uppleva en solförmörkelse, men hoppas det blir bättre läge nästa gång

Mvh
Jonas
Pzyber

Post by Pzyber »

Riktigt fina bilder, känns inte lika bittert när man fick se dessa bilder.
Likt Morgan var jag beredd med både teleskop och extra kamera men var ju helmulet och snöade (på Kinnekulle med omnäjd) under hela förloppet.

Minns när jag jagade luckor i molnen vid Venuspassagen 2004, visade sig att det sprack upp hemma tillslut när jag åkte omkring och jagade molnkanten så var bar att vända. Fick några små sekunders luckor den gången hemma innan den slutade. Det retliga då var att hade jag befunnit mig 2 mil västerut hade jag haft klart väder hela andra halvan av passagen men vågade inte jaga molnkanten ytterliggare :/

Grattis till bilderna återigen, piggar upp en!
Peter R

Post by Peter R »

Tack ska ni ha :D
Ja, på era svar inser jag ännu mera vilken osannolik tur vi har haft i Stockholm, och även här var det stora lokala avvikelser eftersom det fanns moln i alla väderstreck. Annars var det Norrland som verkade ha de största chanserna!
Prognosen var pessimistisk på alla vädersiter in i det sista. Det var främst SMHI som gjorde att jag satte igång förberedelserna sent kvällen innan men in i det sista såg det dystert ut, som så många gånger förr...
Det har kommit in mängder med observationsrapporter från Holland, Frankrike mm. men väldigt få från Skandinavien.
Kan det blå-gröna vara diffraktionsfenomen ungefär som man får på ovansidan stjärnor nära horisonten?
Det är naturligtvis svårt att säga med absolut säkerhet eftersom det inte är en distinkt puff som på gårdagens APOD http://apod.nasa.gov/apod/ap110104.html .
Men jag har gjort vissa tester innan jag la upp bilden. På bilder tagna med samma setup på en lågstående Jupiter med månar så var förskjutningen mellan färglagren mindre än en pixel. På solbildernan är den upp till 3 pixlar och det gröna / blå kvarstår tydligt även efter justering. Men om det är en kombination av atmosfärisk brytning, hög turbulens, kamerans processor osv. är svårt att säga, så tills vidare får det väl bli en "möjlig flash" :D

/*Peter R

Return to “Bilder”