Hej,
Har en bild på IC405 (Flaming star nebula) som jag inte kan få in i bildgalleriet vet inte hur mycket jag kan ladda upp, den är på mer än 7,5Meg. Dock jag håller på att fixar med en hemsida och bifogar länken nedan:
http://lgwassing.zenfolio.com/p76386207 ... #h3e5cb569
Jag tog så mycket distanser mellan chip o. reducer så det bara blev ca 7mm av dragtuben att fokusera med och landade på: FL=427mm, 2,61"/pix mot 540mm standard och det gjorde gott för bildfältet. Denna reducerare har ingen korrektor verkan alls utan är bara en reducerare. Jag fokuserade med focus max ute i det krökta fältet och lyckades hyfsat med detta med alla färger utan blå (naturligtvis) där plockade programmet en stjärna nära centrum och vips så stack stjärnorna iväg ute i fältet. Annars verkar denna metoden funka rätt ok faktiskt man fokuserar ute i krökta fältet då blir det lite off fokus i centrum men blir rätt så ok. Man får dock vara försiktig så man inte kör focus i botten med bara 7mm tillgodo.
Jag testade och körde 300, 600, 900, 1200 och 1800 sekunders subbar i H-alfa för att testa och 1800 blev helt klart bäst, nästan inget brus alls. Tyvärr kan man ju inte använda H-alfa fullt ut i RGB bilden utan den får blandas in med rött i lagom proportioner.
Övriga bildata: Röd, grön och blå blev 3x600 sek i varera kanalen och som sagt inblandning av H-alfa i rödkanalen.
Bilden ser mycket bättre ut i Photoshop något händer när man går över till JPG, vad händer igentligen?
Mvh
LG
Bilden är helt obeskuren och detta är max bildfält som går att få ut fast jag visste att den skulle bli krökt, men jag trodde det skulle bli värre faktiskt. Skall köra lite mer med denna setup och se vad det ger. Fokus är synnerligen viktigt och inte helt lätt att få till, blir rätt brant strålgång i detta fallet så det behövs inte många tiondelsmillimetrar innnan man är helt off.
Bild på IC405 maximal reducering
Re: Bild på IC405 maximal reducering
Hej Lars-Gunnar,
Väldigt fin bild och imponerande 30-minuters subbar i H-alfa.
Om du komprimerar dina jpeg lite så får du snabbt ner filstorleken. Nu ligger du på kvalité 12 (i Photoshops skala) och det ger 7,5 Mb. Om du går ner till kvalité 10 så blir filen 2,8 Mb och vid kvalité 8 blir den bara 1,6 Mb.
Den ser dock helt ok ut på min skärm. Jag kör Safari på Mac.
Om du sparar ner filen med färgprofil kommer den säkert att återges korrekt. Filerna blir naturligtvis även lite större.
/*Peter R
Väldigt fin bild och imponerande 30-minuters subbar i H-alfa.
Om du komprimerar dina jpeg lite så får du snabbt ner filstorleken. Nu ligger du på kvalité 12 (i Photoshops skala) och det ger 7,5 Mb. Om du går ner till kvalité 10 så blir filen 2,8 Mb och vid kvalité 8 blir den bara 1,6 Mb.
Det är mycket som kan hända men det troliga är att du jobbar med filen i AdobeRGB färgrymden. Du har sedan sparat ner filen utan färgprofil vilket betyder att den visas som om den vore i sRGB eller möjligtvis med skärmprofil. Trotts att bilden är helt ok så kommer den att visas olika på olika skärmar och möjligtvis se urvattnad och blaskig ut. Olika webläsare hanterar även bilder med profiler på olika sätt.Bilden ser mycket bättre ut i Photoshop något händer när man går över till JPG, vad händer igentligen?
Den ser dock helt ok ut på min skärm. Jag kör Safari på Mac.
Om du sparar ner filen med färgprofil kommer den säkert att återges korrekt. Filerna blir naturligtvis även lite större.
/*Peter R