IC5146 Cocong nebulosan - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Bengt

IC5146 Cocong nebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC5146 Cocong nebulosan
Exponering: ca 30 min ha
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Märkligt ibland hur det kan bli ibland man när man misslyckas tvingas komma på nya knep. Har haft svårt med att lära mig rätt avstånd på min reducerare. Tvingades därför lära mig lite nya trix i nya maxim dl som faktiskt räddade det hela till en ganska ok bild.
Bedrövligt jag hållt på med astrofotografering i så många år men än inte börjat ta flats. Sånt straffar sig till sist.
Verkar mörkt vädermässigt just nu att den ska bli klar i med färger också.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: IC5146 Cocong nebulosan - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja nu börjar det ju likna något! Stjärnorna är riktigt runda och fina måste jag säga! Objektet gör sig inte så bra i bara rött men som du säger, mer färg kommer (om vädret blir bra någon gång?)

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Tack Micke!

Storm och regn och en fullmåne på gång. Ibland tror jag den gamle Skafar hade rätt det är enklare med en färg ccd för att få en bild klar inom rimlig tid. Hade du inte sålt din gamla H9 i färg hade jag velat köpa den. Hängt en sådan på min andra tub och så kunde man blivit klar på en kväll. Lär väl inte dyka upp en sådan beg i detta land så ofta.
Jag tror vi får ha lite tips och trix utbyte på det kommande astroholic mötet. Jag är sådan som aldrig läser manualer i normala fall . Har läst lite i maxim.dl manualen sista dagarna . Finns mycket i det programmet man kan göra som jag inte hade en aning om man tydligen kan göra.

Bengt
Bengt

Post by Bengt »

La ut en ren ha bild istället. Håller med dig Micke denna artificiella röda färg blir nästan sämre än köra den i Sv.

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Den svartvita H-alpha bilden ser bättre ut. Visst får man färg när man gör den röd men stjärnorna tappar liv då tycker jag och ofta upplevs bruset mer då den är röd tycker jag.

Return to “Bilder”