M16 Örnnebulosan - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze

M16 Örnnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M16 Örnnebulosan
Exponering: 60x3 min.
Fotograf: Lars Zetterlund
Kommentar: M16 fotad med en Celestron 9,25 med 0.63 reducerare och en Canon 450 med CLS-CCD filter. Totalt 3 h fotad vid 5 tillfällen eftersom jag har så kort fönster från att det blir mörkt tills den står för lågt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M16 Örnnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Oj grattis!

Säsongens bästa bild än så länge!
Ett objekt så långt ner och ändå så skarp inte illa.

Lite mer färg på stjärnorna så hade det varit en fullpoängare.

Bengt
Morgan
spamtest: JA

Post by Morgan »

Riktigt läcker bild Lazze, den gillar jag och Grattis!
// Morgan
Peter R

Post by Peter R »

Riktigt snygg bild med ett spännande djup.
Du kan inte lägga upp ett utsnitt i 100% på "the Pillars of Creation"? Det skulle vara spännande att se hur mycket detaljer du plockar upp med 1.500 mm fokalavstånd.

/*Peter R
Lazze

Post by Lazze »

Stort tack för de kommentarerna Bengt, Morgan och Peter. Det här med färger på stjärnor har jag mig veterligt aldrig riktigt lyckats med än så det finns en god potential till förbättring :D

Jag passade på att rotera bilden så att norr är uppåt. Jag missade att PS vred bilden när jag laddade in den.
Hoppas det funkar med 100% beskärningen som jag försöker länka in här nedan. Där syns det att jag hade stora problem med guidningen som inte löstes förrän 5:e och sista kvällen. Tyvärr fick jag bara ihop 30 minuter exponering då, så jag valde att ta med resten av bilderna också.

/Lasse

Image
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Riktigt fin bild på nebulosan Det enda som jag saknar lite är mer farg på stjärnorna då man får mer dynamik i bilden. Fast det är väldigt lätt at stjärnorna blir röda när man vill ta fram en sådan vacker röd nebulosa :) Det vet jag av egen erfarenhet....
Peter R

Post by Peter R »

Spännande att få se ditt utsnitt i 100%. Du har fått med mycket intressanta detaljer i denna delen av nebulosan.
Jag tycker mig kunna se en antydan till gasstrålarna på toppen av pelarna.

/*Peter R
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Lars

Helt klart en av de bättre bilderna på M16 från Sverige! Häftiga detaler! Färgerna på stjärnorna är ytterst svårt att få till på detta objekt då det ligger så lågt. Mitt försök på denna visar upp tydliga stoppljusstjärnor. Jag vet inte vilket som är bäst?

Mvh //Micke
Lazze

Post by Lazze »

Tack. Det är svårt att undvika stoppljusen när en så stor del av området lyser i H-alfa och blaffiga blir de tyvärr pga guideproblemen.

100% utsnittet ger kanske några mer detaljer, men jag känner att jag inte hade så stor nytta av den fulla brännvidden i och med att seeingen var så dålig. Jag fotade medan den gick från ungefär 13° till 10° över horisonten och där var luften ganska orolig. Hade jag fått ordning på guidningen från början tror jag nog att det hade kunnat gå att pressa fram lite mer detaljer kring pelarna.

/Lasse
Timo

Post by Timo »

Grattis Lars !
Fin bild på den nebulosan. Dina 60 exponeringar tar bort bruset väldigt bra.
En aningen ljusare variant ger ännu mer nebulositet i ytterregionerna.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Terje

Post by Terje »

Tycker det är en riktigt imponerande bild för att vara tagen från vår Svenska horisont.
Lazze

Post by Lazze »

Kul att ni gillade den. Jag fick 5 kvällar nu i början av September när det i alla fall var klart fram till midnatt och kunde utnyttja allihop så det var bara att köra på. Den fanns med på min lista i fjol, men då fick jag inte ett enda tillfälle så länge M16 syntes.
Min utsiktpunkt lämnar mycket övrigt att önska, men jag kan fota lågt åt söder och det är värt mycket. Speciellt i det här landet.

Timo, på min monitor var den ljusare när jag var klar med tiff-bilden, men jag undrar om jpeg-komprimeringen gjorde den mörkare. Jag ser på jobbdatorn att den är väl mörk. Ska kolla hemma igen.

/Lasse

Return to “Bilder”