Objekt: m101
Exponering:
Fotograf: Robert Habolin
Teleskop: N-AG8
Kamera: Sbig ST-8300M
Kommentar: inget bättre för mig i väntan på ny rigg, så kan man ju göra om gamla bilder... färggrant ska det va

Klicka for att se stor version av bilden
Jag tycker inte en RC är särskilt svårkolliminerad. Jag har visserligen bara en 6" men det var mitt första teleskop och visst. Ett extra moment mot en newton och utan att ha kunna jämföra, tycker jag att RC har ett litet överdrivet dåligt ryckte med kollimineringen. Jag kör med en Howie Glatter laserkolliminatior.kribba wrote:Du är inte rädd att den är svår att kollimera? Man hör ju så mycket skräckhistorier på andra forum om det. Blir nån typ av laser kollimator eller?
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... grain.html där är länken till kollimeringsteleskopet om nån är sugen, jag själv är rätt fascinerad av rc teleskop (p.g.a hubble och nik szymanek) men tror att vid det stadiet jag är i nu hade det gjort mer ont än nytta, vet ju inte ens hur man gör mosaik liksom hehe men detta året började bra iaf hoppas det slutar lika bra denna gången tänker jag inte sälja allt jag äger för att kunna överleva nu har jag råd att betala hyran varje månad och tillgång till mörk himmelRobert Habolin wrote:@kribba finns ett bra verktyg för det som takahashi gör. ett kollimeringsteleskop man sätter i fokuser.
Sen håller RC's kollimering väldigt bra, lite som SC's, tror jag kollimerade min C9.25 en gång bara.
och en fördel är att du inte behöver nån korrektor. du får ett pure mirror system utan en massa glas i vägen... blir skarpare bilder.