NGC 7000 North american nebula - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Starsoft

NGC 7000 North american nebula - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7000 North american nebula
Exponering: 32 * 3 min
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Ännu en test med mitt 135mm objektiv. Slarvade lite med skärpan så bilden är bara 40% storlek. Tagen med bländare 2,5 och då klarar inte optiken att hålla ihop stjärnorna riktigt i hörnen men med en lite mindre sensor så kan man nog ha väldigt trevligt med den här optiken.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Re: NGC 7000 North american nebula - Anders Hemlin

Post by Bengt »

Kul att se att gamla rävar har börjat plåta igen :D

Gillar detta enkla koncept med system kamera och lite bra optik . Så mycket enklare det kunde varit om man hålla sig på denna bränvidd.

Blir ju dessutom mycket vackra bilder.

Hur går det med dina andra fotoprojekt?

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Man får ett helt annat perspektiv med sådant här stort synfält. Ser fram emot fler djupa widefieldbilder
Starsoft

Post by Starsoft »

Ja Bengt, visst är det trevligt att kunna ta bilder med en förhållandevis enkel utrustning, bäst är att inte behöva guida för det slipper man med den här korta brännvidden om man PEC tränat ordentligt. Det syns också att jag nu skulle kunna göra det som varit ett av mina mål från början med astrofoto, att ta wide-mosaiker av de mest kända asterismerna där galaxer och nebulosor syns och som går att printa ut i storformat som affischer. Lat som jag är så återstår bara att kunna automatisera processen vilket väl lär bli klart under vintern bara jag får det nya obset på plats innan snön kommer.

Jag är även imponerad av hur djupt och skarpt biderna går, en enstaka 3 min exponering med DSLR under hygglig himmel går mycket djupare än jag trodde. Här är en liten crop från en av subarna med den variabla stjärnan xi Cyg där man kan kontrollera magnitud och skärpa.
Image
Skärpan var nog inte så dåligt inställd som jag trodde utan det är så att en väldigt stor del av stjärnorna har mättat sensorn och det är därför dom ser lite blaffiga ut. 3 minuter är alldeles för långa subar när man kör med f/2,5 och EOS kameran har ju en riktigt usel dynamik.

Till den här optiken kommer jag att köra en temperaturreglerad ICX-285 baserad färgkamera och då blir det väl lite bättre ändå, jag slipper riskera att bli irriterad på krokiga stjärnor i hörnen men får ändå ett synfält på typ 4x3 grader. Den kommer att sitta tillsammans med min GSO RC 8" som jag beställt men för närvarande sitter fast i adapterträsket med.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”