IC 434 Hästhuvet - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

IC 434 Hästhuvet - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 434 Hästhuvet
Exponering: 6*4min @ ISO1600
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: 3e deepskyfoto med teleskop, prylnörd som jag blivit så hade jag precis skaffat guidetub , så det här e första försöker med sånt, PHD Guiding

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: IC 434 Hästhuvet - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Jag har för mig att jag berömde din tub på AG förra säsongen och den fungerar fortfarande bra ser jag :D

Just IC 434 och flamnebulosan passar ju väldigt bra till synfältet också. Ska man vara kinkig med något är det att den ser lite hårt processad ut. Stjärnorna har blivit lite kantiga. För mycket min filter?

/Lasse
gost

Post by gost »

Ser riktigt bra ut Jonas!

Jag hör av mig när jag kommer hem från semestern nästa vecka.
Jonas

Post by Jonas »

Hej Jonas,

Jag är djupt imponerad av dina första bilder. Du måste väl mena att det är dina första bilder med detta teleskop - inte dina första astrofoton!? Om det är dina första astrofoton någonsin, är det än mer imponerande!
Det verkar vara en fin tub du har. Jag hade själv funderingar på en sådan tub för några år sedan. Det är väl dessa tuber som kallas "apo killers" eftersom de anses ge så mycket mer "öppning per krona" än apo-tuberna?
Lycka till i fortsättningen!

Bästa Hälsningar

Jonas Carlsson
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Grinde

Post by Grinde »

Lazze wrote:Jag har för mig att jag berömde din tub på AG förra säsongen och den fungerar fortfarande bra ser jag :D
Just IC 434 och flamnebulosan passar ju väldigt bra till synfältet också. Ska man vara kinkig med något är det att den ser lite hårt processad ut. Stjärnorna har blivit lite kantiga. För mycket min filter?
/Lasse
Hey! stämmer alldeles utmärkt, jag fick ens inte ihop en halvtimmes exponeringstid innan det blev dags att packa ihop (innan jag fattade att man bör skaffa en dagghuv), så det blev rätt brusigt. Och fokuseringen var väldigt slarvig också, vilket jag försökte kompensera med min-filter, dock lite väl hårt. Men det är kul att visa upp bilderna nu och få tips & kritik, svårt att vara riktigt självkritisk när det är mindre än ett år sen man rörde ett teleskop för första gången. :P

Jonas wrote:Hej Jonas,
Jag är djupt imponerad av dina första bilder. Du måste väl mena att det är dina första bilder med detta teleskop - inte dina första astrofoton!? Om det är dina första astrofoton någonsin, är det än mer imponerande!
Det verkar vara en fin tub du har. Jag hade själv funderingar på en sådan tub för några år sedan. Det är väl dessa tuber som kallas "apo killers" eftersom de anses ge så mycket mer "öppning per krona" än apo-tuberna?
Lycka till i fortsättningen!

Bästa Hälsningar
Jonas Carlsson
Tjena! Jo, faktiskt är det mina första astrofoton du ser här... Jag har fotat extremsporter och lite natur som hobby i 2 år, men det var först i höstas 2009 som jag fick för mig att börja med astrofoto, och beställde mitt första teleskop och montering. Och eftersom jag inte känner nån som sysslar med detta, så blev det ngt av en chansning efter att frågat runt i många forum vad man ska ha för grejjer. Rätt rejäla grejjer att börja med inser jag nu efteråt, men ångrar inte mitt köp en sekund!

Return to “Bilder”