Objekt: Sh2_155 Cave Nebula
Exponering: Ha:85*10min, L:50*5min, R:18*5min, G:16*5min, B:14*5min
Fotograf: Ginge Anvik
Teleskop: Takahashi Epsilon-180ED
Kamera: QSI 583WSG
Kommentar: Her er det som antakelig siste bilde for sesongen. Nå som vi har runda vårjevndøgn og nettene blir lysere skal det mye til å få tid til så veldig mye mer. Men dette er altså Cave Nebula i stjernebildet Cepheus. Fra nerdebua i skogen ligger denne nå for tida rett mot Oslo, noe som betyr at himmelen der er litt lysere. Bøter litt på dette ved å samle 22 timer og 20 minutter eksponering i løpet av fire netter (var heldig med været denne gang). Cave Nebula ligger badet i en diger, diffus tåke som har det klingende navnet Sharpless 155 og i ramma er det mye snacks: ioniserende hydrogentåke (eller ironiserende, som jeg kom i skade for å skrive et sted sist), lyseblå refleksjonståke (som ikke lyser av seg sjøl men reflekterer blått stjernelys), bok-globuler (de svarte dottene som stenger for lyset bak), supernovarester (har jeg lest det skal være her, - har ikke funnet dem enda. Si fra om noen ser dem) og et kult Herbig-Haro objekt, HH168 (den ildrøde dingsen nederst midt på). HH-objekter er helt ferske stjerner som fremdeles har en snurrende skive med materie rundt seg. En skive som denne ble jorda laget av da sola var ung. Nerd ut for denne gang, antakeligvis. Kommer tilbake etter sommeren!
Tekniske spesifikasjoner finnes her: https://flic.kr/p/243qeS6" onclick="window.open(this.href);return false;

Klicka for att se stor version av bilden