Inläggav kribba » 2018-02-22 09:01:59
Hej!
Rätt tacksamt mål detta, då den i princip står rakt upp i början av kvällen. Påbörjade denna bild för 2 veckor sedan, efter
en annan orion bild ( har begränsat med tid med orion då jag får max 1,5 tim då den passerar i en lucka mellan träd ). Vid
första försöket hamnade den dock lite fel, så den blev lite cropad i kanten ( kunde dock fylla i lite med data från detta tillfälle ).
Kunde använda tidigare bilden som referens nu i tisdags, så jag fick in målet exakt i mitten av bilden.
Jo, har lite med bruset att göra att bakgrunden är lite väl svart.
Har EQ6:an uppställd nu permanent under vintern. Spar mycket tid att slippa släpa ut prylar och polinställa. Kör ännu med
handkontroller. Har alla prylar för eqmod och ascom. Har testat det inomhus och allt funkar perfekt. Framtida projekt är
att ordna så jag kan köra allt remote inne i värmen (-: Gäller att få tid bara. Dom extremt få tillfällen det är molnfritt har det
hittills känts som man vill ta bilder och inte mecka med tekniken. Men känns som platesolving skulle vara ett väldigt stort
lyft att få till.
-
Bilagor
-

- eq.JPG (51.26 KiB) Visad 875 gånger
William Optics ZenithStar II 80mm, Celestron C6 SCT, SkyWatcher NEQ6, ASI 1600MC, Canon 600Da, EF 200mm 2.8, EFS 15-85mm, Pixinsight, Photoshop CC