Månen - Plato och Iris - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Månen - Plato och Iris - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen - Plato och Iris
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Tagen med en Televue 2,5x Televue Powermate.
C:a 1.500 av 1.800 bilder.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: Månen - Plato och Iris - Peter Rosén

Post by Bengt »

Det var klen respons du fått på dina fina månbilder.
Måste säga jag gillar denna typ av bilder skarpt om de tages med bra knivskarp optik vilket du gjort . Man kan vila ögnen länge på ett sånt här objekt .

Tror denna är min favorit av de månbilder du tagit. Kan bero på att regnbågsviken var ett av mina första månbildobjekt . :D

Grymt fin bild !!!

Bengt
Timo

Post by Timo »

Bra att du svarat Bengt och jag håller med dig !
Det är bra bilder Peter tagit.
Tycker själv att denna är bäst kanske för blandningen av hav, berg och kratrar.

Själv är jag knappt inne på astronet denna eller nästa vecka. Förberedelserna för vårt Springtime, Helsingborgs stadslopp tar allt tid och kraft :(
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Mats

Post by Mats »

Ja, det var ju lite tyst på forumet ett tag...
Visst är det fina månbilder. Man väntar sig nästan att få se en liten amerikansk flagga någonstans där nere. :D
Peter R

Post by Peter R »

Tackar :D Det här är också min favorit av de tre bilderna.
Nu har jag laddat upp en ny version där jag har skärpt upp riktigt små detaljer.
Timo

Post by Timo »

Lite mer sting i den nu !
Men man undrar om det går att göra något åt "dagrarna". Det är kanterna på kratrar och berg som bränner ut lite och syns på de flesta bilder som jag sett tagna av månen tidigare. Det går nog att fixa till i Photoshop men det får inte vara bekostnad av att det andra blir sämre. Ex. din uppskärpning. (Tänker högt :) )
Roliga utmaningar tycker jag och det var sådant man fixade "för hand" i framkallningsskålen tidigare. (Läs 1800-talet)
Är själv sugen på att testa månen nån gång och då får jag kanske se hur svårt det är......
OBS ! Peter, ingen kritik på din bild utan bara en massa funderingar på alla de bilder man ser. Är albedot så högt i vissa vinklar att det bränner ut innan detaljerna i neutrala områden för att inte tala om skuggorna hinner registreras ?
Ja, endast tester kan bevisa det :)
Fram för fler månbilder, de är alltid intressanta att se på.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Riktigt fin bild på månen. Skarp och kontrastrik.

Min snart 2 årige son älskar att se på dina fina månbilder.
Peter R

Post by Peter R »

OBS ! Peter, ingen kritik på din bild utan bara en massa funderingar på alla de bilder man ser. Är albedot så högt i vissa vinklar att det bränner ut innan detaljerna i neutrala områden för att inte tala om skuggorna hinner registreras ?
Egentligen är det få pixlar som är helt utbrända i bilden men det finns ändå dålig teckning i högdagerzonerna. Jag har sett bilder där högdagrarna inte är utfrätta så det går naturligtvis att åstakomma t.ex http://www.damianpeach.com/images/lunar ... 9_20dp.jpg . Troligtvis får man ta olika exponeringar och göra en HDR-behandling.
Det kanske ochså går att hitta en bättre ballans mellan Gamma - Brightness - Exposure i kamerainställningarna som tillåter att behålla mer detaljer i högdagrarna. Jag får testa lite mera nästa gång.
Min snart 2 årige son älskar att se på dina fina månbilder.
:D
Bengt

Post by Bengt »

Lite funderingar som du kanske kan svara på. Framförallt handlar dessa om din DMK-41AF02

En är vad använder du för stackprogram /styrprogram till din kamera. Använder du ir filter till den.

Är det den riktiga bildskalan du fått fram eller har du förminskat den något på bilden vi ser här. Är det en mosaik bild eller är det hela den faktiska storleken du får fram trots powermate.?

Hur många bilder skjuter du i sek med den kameran och med vilken exp tid har du använt ? På toucamen jag har använt, är det tvunget under-exponera något för annars bränner man ut delar Är det likadant på denna ccd?

Har lite sneglat på köpa en DMK kamera i framtiden . Min gamla toucam känns lite omodern idag. Antar din är en mono variant?

Har du provat använda den på planeter med någon framgång . Inbillar mig att det kan bli svårt få till färgerna på tex Jupiter som roterar snabbt. De där klara "fönsterna" som man jagar en kväll brukar inte vara så länge vid planetfoto och det borde vara svårt få till 4 bra sådana i en LRGB bild i Sverige ?

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

En är vad använder du för stackprogram /styrprogram till din kamera. Använder du ir filter till den.
Eftersom jag kör Mac så har jag köpt ett program som heter Astro IIDC och som styr Firewire modellerna av DMK-kameran. Den fångar okomprimerade 8-bitars mpeg-filer som sedan kan stackas till 16-bitars tif-filer. Den kan göra en hel del annat också som att autoguida (inte testat ännu), aligna, stacka, mm.
Ofta låter jag programet interpolera bilderna 2x under stackningen för subpixel precision.
Använder du ir filter till den.
Jag har använt Baders röda filter som ingår i LRGB serien. Det blir ofta bättre skärpa vid hög turbulens vilket det var vid fotograferingstillfället.
Är det den riktiga bildskalan du fått fram eller har du förminskat den något på bilden vi ser här. Är det en mosaik bild eller är det hela den faktiska storleken du får fram trots powermate.?
Som jag nämnde ovan så kör jag ofta i 200 %, men sedan har jag skalat ner slutbilden 50 % så den är i originalstorlek. Då blir man av med lite fula övergångar med olika brus, osv.
Det är en mosaik av 3 grundbilder, var och en resultatet av att ha stackat c:a 500 bilder av totalt 600. Var och en av dessa grundbilder är dessutom stackad ett tiotal gånger där jag har bestämt olika align-punkter i bilden, allt för att få optimal skärpa på hela bilden trotts den höga turbulensen. Alla dessa delbilder sammanfogar jag i Photoshop.
Hur många bilder skjuter du i sek med den kameran och med vilken exp tid har du använt ? På toucamen jag har använt, är det tvunget under-exponera något för annars bränner man ut delar Är det likadant på denna ccd?
Jag försöker hålla mig till maxhastigheten som är 15 b/sek och det funkar bra med månen i denna förstoringsgrad. Jag tror att exponeringstiden låg på 4-5 millisekunder (kan kolla senare). På månen anpassar jag alltid exponeringen till den del jag fotograferar och det kan skilja väldigt mycket mellan terminatorn och de zoner där solen står högt. Sedan jämnar jag ut skillnaden när jag stitchar ihop bilderna i Photoshop. Även om vissa delar ser utfrätta ut så är det egentligen få pixlar som är helt vita.
Har lite sneglat på köpa en DMK kamera i framtiden . Min gamla toucam känns lite omodern idag. Antar din är en mono variant?
Min är monovarianent med det största chipet just för att jag gillar att fotografera månen. Jag funderar på att köpa en färgmodel med mindre chip för planeterna. Den minsta klarar av 60b/sek.
Har du provat använda den på planeter med någon framgång . Inbillar mig att det kan bli svårt få till färgerna på tex Jupiter som roterar snabbt. De där klara "fönsterna" som man jagar en kväll brukar inte vara så länge vid planetfoto och det borde vara svårt få till 4 bra sådana i en LRGB bild i Sverige ?
Jag har fotograferat planeter i LRGB med filterhjul men inte Mars eller Jupiter som roterar för snabbt. Här är Saturnus och Venus:
http://astronet.se/view_image.php?id=601&mode=large http://astronet.se/view_image.php?id=600&mode=large

/*Peter R

Så här ser den ut obeskuren men bildbehandlad i 200%:
Attachments
Iris_Plato-4H.jpg
Iris_Plato-4H.jpg (1.32 MiB) Viewed 5299 times
Bengt

Post by Bengt »

Tack för infon. Man blir onekligen sugen på att damma av toucamen igen för att fotografera våran hederliga måne igen. Man förvånas över att så få plåtar kvalitetsbilder på månen i Sverige.
Ska man vara ärlig är det dessa bilder som fångar mest uppmärksamhet på visningar för folk som inte sysslar med astrofotografering. Kanske är det mer fattbart för "vanligt " folk?

Förstår inte varför alla nybörjare idag tvunget ska börja med svindyr komplicerad deepsky fotografering innan man börjat ta bra bilder på våra närmaste grannar.

De flesta av oss som hållt på i många år börja just med denna typ av foto.

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Jag märkte att denna bild överlappade lite den på Copernicus så nu har jag lagt till den också till mosaiken.
Synd att jag inte passade på att fotografera hela månen i hög förstoring. Jag har den i meddelupplösning men har inte hunnit gå igenom de filerna ännu. Får se om det kan bli något längre fram.

/*Peter

Return to “Bilder”