Ny bild i galleriet Objekt: M51 och M101 Karlavagnen Exponering: RGB:25*3 min Fotograf: Anders Hemlin Kommentar: Test av Canon EF 135/2 L objektiv, resultat över förväntan. Bilden tagen med bländare 2 och den är inte cropad.
Jag har länge sökt efter någon lösning för att kunna använda min Artemis kamera med 35mm sensor till något vettigt och det här är väl kanske inte den ultimata lösningen men den verkar kunna fungera. Med bländare 2 så kroknar bildfältet en aning i hörnen som ni kan se men å andra sidan så får jag hyggliga fotometriska data på magnitud 15 stjärnor redan efter en 3 min exponering på 300D kameran, med en aning nedbländning så kan det nog gå att hitta en fungerande kompromiss. Kunde jag få ett vettigt bildfält på 24x24 mm eller 10x10 grader så skulle jag bli enormt nöjd. Tanken är att använda artemis tilsammans med det här objektivet för patrullfotografering och försöka konkurera med japanerna.
Skulle man dessutom använda det här objektivet tillsammans med filter på en svartvit kamera så skulle nog resultatet kunna bli riktigt bra och klarar jag att få ihop kameran och objektivet tillsammans med filterhjulet så blir det nog så jag kommer att göra.
När jag provat Canon optik för astrofoto tidigare så har det varit väldigt svårt att få skärpan att stanna kvar. Genom att skärpeninställningen varit så sladdrig så har inställningen ändrat sig vid minsta vibration, på 135mm objektivet är den däremot robust och fungerar bra.
För att ställa skärpan automatiskt så går det att använda en enkel stegmotor som mekas dit på något lämpligt sätt, de lösningar för autofokus som går att köpa verkar fungera direkt med en vanlig enkel stegmotor.
Givetvis blev det frost på frontlinsen så därför är stjärnan i mitten, Alkaid, som sitter i Karlavagnens handtag lite dimmig.