M82 Cigarrgalaxen - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
spamtest: JA

M82 Cigarrgalaxen - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: M82 Cigarrgalaxen
Exponering: L:1*40sek
Fotograf: Jörgen Andersson
Kommentar: Var ute igår och provade en ny fototeknik som jag snappade upp på nätet rörande Nikon kameror. För att kringgå Nikons interna bearbetning av råfiler så stänger man helt sonika av kameran med strömbrytaren efter att bilden tagits! För att man ska hinna utföra manövern så aktiverar man brusreduceringen. Har man valt en 40s exponering så kommer kameran att ta en "dark" under 40s direkt efter exponeringen. I det läget är kameran låst i den interna bearbetning av filen. Det är då man ska passa på att stänga av kameran. Kameran sparar då ner en obearbetad råbild. Enligt artikelförfattaren så skulle man med denna teknik uppnå högre skärpa. Bilden här är fotograferad enligt tekniken. Kameran var inställd på ISO400. Jag exponerade under 40 sekunder. Bilden är sedan i efterhand stretchad i PS. Kanske lite för mörk bakgrund? Dock så upplever jag att detaljrikedomen blev bättre denna gång än tidigare. Nu ska jag samla på mig ett antal bilder med denna teknik så jag får upp exponeringstiden. Sedan ska jag ge mig på andra objekt än M82. Just nu tycker jag att det är bra att testa mot samma objekt för att se skillnader i de olika teknikerna man provar.

Hälsningar Jörgen

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin

Re: M82 Cigarrgalaxen - Jörgen Andersson

Post by Robert »

Bra bild för att bara vara en enda exponering. Fast den metoden verkar lite omständig om man skall ta många bilder....
jorand

Post by jorand »

Ja, tekniken är ju inte smidig direkt. Men envisas Nikon att bearbeta råfiler digitalt innan de sparas ner så är det bara att bita i det sura äpplet om man önskar oberarbetade filer.

Jörgen
Timo

Post by Timo »

Jag tycker som Robban att det blev en bra bild med så lite exponering.
Men är du säker på att den automatiska bildbehandlingsdelen inte går att stänga av på ett annat sätt ?
Du får byta till en Canon annars :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
jorand

Post by jorand »

Enligt den information jag har så går den interna bearbetningen inte att stänga via menyn eftersom det är automatiserad process. Christian Buil framför att "Nikon runs some kind of low-pass filter or median algorithm on the raw sensor data, at least for long exposures, and this is also done for the RAW format." Så det är väl bara att byta till en Canon då.. :)
jorand

Post by jorand »

2 bilder ytterligare adderade (2x40sek). Fredagens obs blev kanske den sista fotorundan innan sommaren? / Jörgen

Return to “Bilder”