Mitt i allt tråkigt gråväder blev det klart, fint väder igår och Ragge och jag kom överens om att ses på Orust för att obsa och fotografera, så efter middagen drog jag iväg med astroprylarna i bilen. När jag kom fram var Ragge redan på plats och jag satte upp C8:an för att börja leta efter Herschel 2500-objekt. Prognoserna sa "mest klart" och det verkade stämma bra. Jag obsade mellan 18.00 och 23.00 UT.
HerculesM13 Alltid lika fin!
AquariusNGC 7009 Saturnusnebulosan som är en gammal bekant. En bra koll på att GoTo-systemet hittar rätt i Aquarius. Ljusstark och fin. 85X
NGC 7081 Liten och extremt ljussvag galax. 85X
Efter en stund började tunna moln besvära bland annat i Aquarius men jag såg att runt bl a
Perseus var det klart så jag riktade om teleskopet dit. Efter att ha kontrollerat Algols position i synfältet skickade jag vidare teleskopet till
NGC 1275, även känd som Perseus A eller Caldwell 24, som ligger ca 230 miljoner ljusår bort. Det är den ljusstarkaste galaxen i Perseus galaxhop även känd som Abell 426. Med C8:an såg jag bara NGC 1275 men med ett stort teleskop skall man kunna se fler galaxer. NGC 1275 syntes som en liten ljussvag galax. Den är inte speciellt svår att se men det gäller att urskilja den bland alla de stjärnor och annat som finns i området, och dessutom så är den som sagt liten och ser mer ut som en uppsvälld, luddig stjärna. 135 X
Vädret klarnade upp och jag återgick till
Aquarius.
NGC 7391 Liten ljussvag galax som bildar en triangel med två ljusstarka stjärnor. 85X
AndromedaNGC 108 Liten ljussvag galax. 85 X
NGC 252 Liten ljussvag galax. 85 X
NGC 393 Liten ljussvag galax. 85 X
NGC 679 Liten ljussvag galax, vid sidan av tre ljusstarka stjärnor som bildar en karaktäristisk krokig linje. 85 X
NGC 797 Extremt ljussvag galax. 85 X
NGC 910 Liten, extremt ljussvag galax. 85 X
NGC 982 Liten, avlång, extremt ljussvag galax. 85 X
PiscesNGC 57 Liten ljussvag galax. 85 X
NGC 95 Liten, extremt ljussvag galax. 85 X
NGC 266 Avlång, ljussvag galax norr om en ljus stjärna. 85 X
NGC 507 Ljussvag galax. 85 X
NGC 520 Avlång, ljussvag galax. 85 X
Nu fick det räcka för kvällen med H2500-objekt, de är ganska tröttande att leta efter. Jag letade efter väldigt många fler objekt som jag av olika anledningar inte kunde logga, antingen för att de är för ljussvaga för min C8 som är ganska liten för detta syfte, eller för att objekten ligger relativt långt ner mot horisonten (som dessutom delvis är ljusförorenad), eller för att jag stötte på ett annat problem: en del objekt ingår i galaxhopar och jag kunde uppfatta "någonting svagt" utan att kunna avgöra exakt vad det var jag såg eftersom det är så ljussvaga objekt. Detta hände flera gånger.
Kvällen avslutades med några försök med så kallad digiscoping men vi stötte på problem med att det inte gick att zooma med kameran utan att stöta i teleskopets okular. Däremot så blev det ordentlig premiär för säsongen för M42 som vi tittade på när den kom upp. En speciell känsla varje år!
Summa under kvällen: 14 nya Herschelobjekt.
/Torbjörn