Objekt: M31
Exponering: L:33x2 min
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Äntligen har jag fått fotografera andromedagalaxen så att jag är nöjd över resultatet, ja mycket nöjd. Detta har varit ett långtidsprojekt sedan mellersta tonåren. Det sägs att andromeda är det mest avlägsna objekt som kan uppfattas av det nakna ögat, och det har ju så klart lockat tanken. "Monteringen" är en Sky-Watcher Star-Adventurer på ett Manfrotto fotostativ. Autoguidning i endast Ra med PHD2 och en ZWO ASI120MC som guidekamera. Dither var aktiverad i PHD2 (men om det har någon funktion i min uppställning vet jag inte). Guidetuben ett Pentax 50/1,7 kameraobjektiv @1,7. Kamera en Sony NEX-5N i primärfokus på ett Sky-Watcher 150PDS med en Baader MPCC Mk III komakorrektor. Som motvikt i uppställningen tjänade en ytterligare Sony NEX-5N monterad på ett Samyang 135/@2 på motviktsstången. ISO 800, 33 bilder om 121 sekunder, vilket är 75% av hela sessionen, utvalda av DSS vid stackningen. Något blåsigt vid fotograferingen, vilket jag gissar haft viss inverkan på bilden. Bilden stackad i DSS, stretschad i FitsWork, efterbehandlad i Adobe Lightroom och finputsad i Gimp.

Klicka for att se stor version av bilden