Solen - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Solen - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering: 7 bilder
Fotograf: Göran Strand
Kommentar: Ett första test av mitt nya solfilter. Bilder består av totalt 7 bilder. 4 bilder av ytan som är stackade och behandlade i RegiStax5 och 3 bilder av protuberanserna. Slutarbetet är sedan gjort i Photoshop.

Känns kul att solen kommer att bli mer aktiv famöver.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Timo

Re: Solen - Göran Strand

Post by Timo »

Väldigt bra bild Göran !
Applåder !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze

Post by Lazze »

En riktigt fin bild. Ibland glömmer man hur nära vi faktiskt har vår egen stjärna.

/Lasse
skafar65

Post by skafar65 »

Mycket snyggt Göran! Men vilket filter har du använt?

Mvh //Micke
gost

Post by gost »

Det är ett Lunt 50mm frontfilter med blockfilter BF600.

Det jag är lite fundersam över är att min omodifierade Nikon D200 presterade bättre bilder än min modiferade Nikon D70 där jag tagit bort IR-filtret som blockerar mycket av det röda ljuset. Borde inte den registrera betydligt mer information?
Bengt

Post by Bengt »

Jättefin bild!

Stort grattis!

Bengt
GAIS

Post by GAIS »

Kanon!
Vad har du för filter?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
gost

Post by gost »

Mattias, det är ett Lunt 50mm frontfilter med ett tillhörande BF600 blockfilter.
Timo

Post by Timo »

Om det du säger stämmer så känns det nästan som om IR-filtret fungerat som bländare och därmed visat mer detaljer.
Har du en en bild på Solen utan IR-filter också ?
Har båda CMOS sensorer ? (Fast skillnaden i IR är marginell vad jag kommer ihåg)
Timo

Det jag är lite fundersam över är att min omodifierade Nikon D200 presterade bättre bilder än min modiferade Nikon D70 där jag tagit bort IR-filtret som blockerar mycket av det röda ljuset. Borde inte den registrera betydligt mer information?[/quote]
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
gost

Post by gost »

Timo, både Nikon D70 och D200 använder sig av CCD-sensor.

Här är en snabbjobbad bild från min Nikon D70 med IR-filtret borttaget. Den består av 3 bilder som stackats i Photoshop. Som synes är det inte i närheten av samma detaljrikedom på ytan. Dessutom verkar D70 ge betydligt kraftigare effekt av Newtonringarna, dessa syns inte alls i bilderna från D200. Kan dessa newtonringar ha något att göra med hur bra fokus jag har? Jag är lite fundersam om att skillnaderna kanske beror på att jag lyckades träffa fokus bättre med D200:an, men samtidigt ser protuberanserna lika skarpa ut.

Image

Jag testade också med en Nikon D3 som har en CMOS-sensor i fullformat. I den blå kanalen uppstod följande effekt vid en 2 sekunders exponering (100% crop):

Image

Mönstret ser väldigt märkligt ut. Någon som vet vad det kan bero på?

Timo wrote:Om det du säger stämmer så känns det nästan som om IR-filtret fungerat som bländare och därmed visat mer detaljer.
Har du en en bild på Solen utan IR-filter också ?
Har båda CMOS sensorer ? (Fast skillnaden i IR är marginell vad jag kommer ihåg)
Timo
gost

Post by gost »

Min bild av solen har blivit utsedd till månadens bild för juni månad i tidningen Astronomy Now. Blir spännande att se den i tryckt form.
Lazze

Post by Lazze »

Grattis!
Det var bilden väl värd.

/Lasse
Peter R

Post by Peter R »

Stort grattis. Väldigt fin bild.
Här är en snabbjobbad bild från min Nikon D70 med IR-filtret borttaget. Den består av 3 bilder som stackats i Photoshop. Som synes är det inte i närheten av samma detaljrikedom på ytan. Dessutom verkar D70 ge betydligt kraftigare effekt av Newtonringarna, dessa syns inte alls i bilderna från D200. Kan dessa newtonringar ha något att göra med hur bra fokus jag har? Jag är lite fundersam om att skillnaderna kanske beror på att jag lyckades träffa fokus bättre med D200:an, men samtidigt ser protuberanserna lika skarpa ut.
Har du fått svar på problemet med newtonringarna? På sidan 6 i denna pdf diskuteras just uppkomsten av Newtonringar i Daystars system. En lösning är tydligen att tilta CCD en aning: http://www.daystarfilters.com/Manuals/S ... ualWeb.pdf
Du kan kanske höra med PM Hedén om han möjligtvis har en lösning för vi diskuterade det här problemet för exakt ett år sedan.
Mönstret ser väldigt märkligt ut. Någon som vet vad det kan bero på?
Jag tror att mönstret beror på samma anledning som Newtonringarna. Är bildexemplet från en Rå-fil?
Jag har upptäckt att om man fotograferar ett mönster typ ett räcke i perspektiv i Råformat så kan vissa råformatskonverterare (Adobes Camera Raw t.ex.) tillverka ett liknande mönster precis där linjerna är så tunna och ligger så tätt att de interfererar med sensorns upplösning.

/*Peter R

Return to “Bilder”