Ny bild i galleriet Objekt: NGC 3626, M65, M66 Leo triplet Exponering: 22x10min Fotograf: Mats Olsson Kommentar: Fick avbryta kvällen lite tidigt pga fukt och ett stativben. Behövs nog lite mer tid framöver. Klicka for att se stor version av bilden
Om du drar ner det blå lite så blir det en bra bild. Hela vänsterdelen av bilden har blå svärta. Om du har photoshop gå in i blå kanal och justera den så blir det kanon.
Ja, det var nog lite väl blått. Tog bort lite... Hoppas på en stund till i kväll, 3/8 cumulus här nu, kan bli jättebra om ingen skärm kommer in. Det känns lite fånigt att bara ha 2h på bilden.
2 h är kanske på gränsen Jag ser jag jag hade någon timme till när jag tog denna bild å andra sidan var det med en mindre tub.
Handlar också om att ha bra flyt med bra transparent natthimmel med bra seeing. Vissa kvällar kan det bara smälla till och bilderna blir knivskarpa.
Så där. med lite mer tid kom det fram mer detalj och jag behövde inte jobba lika mycket med bilden. Slapp nu använda neatimage, det förbättrar detaljerna i galaxerna. Tio bilder till gör verkligen stor skillnad här.