M27 Hantelnebulosan - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
spamtest: JA

M27 Hantelnebulosan - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantelnebulosan
Exponering: 4*1 min
Fotograf: Jörgen Andersson
Kommentar: Tog några gamla bilder av M27 och stackade dem i DeepSkyStacker. Därefter har jag bearbetat bilden i PS CS4. Bilden av M27 visar tydligt en omodifierad kamera svaghet ( iallafall min) att få med H-alfa våglängderna. Är det någon som har något knep att få fram dessa våglängder utan att behöva modifiera kameran?

//Jörgen

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M27 Hantelnebulosan - Jörgen Andersson

Post by Bengt »

Har sett bra bilder med omoddade kameror på m27 . Men de har betydligt mer exponeringstid .4x1 min står det ser jag , löjligt lite exp tid . Tror du behöver minst 1 timme.

Bengt
jorand

Post by jorand »

Jo, mer exponeringstid skadar nog inte. Dock så var det dessa bilder jag hade till förfogande just nu. När astronomilusten smyger på får man ta vad man har :-) Får samla på mig mer bilder under hösten då M27 blir synlig mot en mörk himmel igen. Kan olika filter hjälpa en på traven?
//Jörgen
Mats

Post by Mats »

Har inte själv provat med filter, däremot håller jag helt med Bengt om det där med tid. När jag själv tog mina första korta bilder på M27 med min Nikon syntes inte mycket rött. Efter en lite mer ambitiös stack kom det fram betydligt bättre. Du får ju ut riktigt bra skärpa och runda fina stjärnor. Fota på i en timme och du får se ett jättefint resultat. Kör du guidat? Kan du öka exponeringstiden? Det gör en stor skillnad på just det röda här.
jorand

Post by jorand »

Hej!
För tillfället kör jag ingen guidning. Jag har dock införskaffat en Meade LPI kamera som jag tänkte använda att autoguida med. Jag har ännu inte hunnit testa den skarpt med kameran ännu. Jag har dock provat funktionen autoguide genom Meade:s programvara Envisage. Kamera, programvara och teleskop verkar i alla fall interagera med varandra som de ska. Kanske måste jag använda en barlow för att förlänga brännvidden på refraktorn som jag använder som guideteleskop (1140 mm). Jag får se om det blir möjligt att testa innan nätterna hinner ljusna allt för mycket. En annan nackdel är att jag bor i utkanten av Norrköping vilket gör att himlen aldrig blir riktig mörk som man skulle önska. Men på forumet ser man ju fantastiska resultat av fotografer som har synnerligen svåra ljusföroreningar att tampas med. Blir man lite duktigare på bildbehandling så ska man säkert kunna trolla bort lite oönskat ljus på bilderna :-) .

Hälsningar Jörgen
Starsoft

Post by Starsoft »

Är det någon som har något knep att få fram dessa våglängder utan att behöva modifiera kameran?
Det finns ingen väg förbi filtret i kameran annat än att modifiera den och jag tror inte att man gör det med Nikon kameror. En fördel med Nikon är att den kan vara något känsligare i rött än canons motsvarande men jag har för mig att Nikon i stället håller på med intern bildbehandling av råbilderna som inte går att stänga av. Det gör att det går sämre att använda kalibreringsbilder vilket man nog vill göra när man blir mer ambitiös i sitt fotande.
Kanske måste jag använda en barlow för att förlänga brännvidden på refraktorn som jag använder som guideteleskop (1140 mm).
Du behöver inte förlänga brännvidden, det skapar bara problem, om guidningen fungerar som den ska så skulle det gå enklare att hitta guidestjärnor om du använde kortare brännvidd.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
jorand

Post by jorand »

Intern bildbehandling som inte går att stänga av, det är ju en trist funktion... Jag har inte börjat med kalibreringsbilder ännu. Det blir ett nytt kapitel att lära sig, men det är ju det som är så roligt med astrofoto :) När man blir lite mer varm i kläderna så ska man kanske fundera på att införskaffa en "riktig" CCD kamera istället.

Då ska jag prova att köra med ordinarie brännvid först. Det är ju trevligare med stort synfält.

//Jörgen

Return to “Bilder”