Objekt: M31 Andromeda
Exponering: 30x120 sec, ISO800, f/4
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 150mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Första bilden tagen från observatoriet.
Var väldigt ivrig att testa, pol inställde endast med polteleskopet. Det gick ganska bra att titta i polteleskopet nu när man hade golvet i observatoriet att stöda sig emot. Som ledning hur RA axeln skulle vridas använde jag Android appen Simple Astro Tools, annars är det mest till min portabel utrustning jag använder den. EQ6:an ställer jag normalt in med drift align metoden.
Man kan om man detaljstuderar mina sub bilder som är tagna med ett 150 mm APO teleobjektiv under 2 minuter se en viss drift.
APT fick kontrollera kameran och EQMOD monteringen via astroservern i mitt nya utförande.
Subbilderna har demosaikats, flatkalibrerats, align i två steg, median stackats i AstroImageJ. RGB combining har jag gjort i Fitswork, sedan satt gain för röd till 1.6 och blå till 1.75. Saturation till 200%. Nivåerna är satta så att det klipper vid den lägsta av de tre färgkanalerna för att inte riskera att färgerna för stjärnorna försvinner. Det var allt. Bilderna har drivit en del pga dålig polinställning, det fick bli mitt dithering.
Jag har inte gjort någon background subtraction och man ser till vänster nere i bilden det oranga ströljuset som färgar himlen, precis som det ser ut i verkligheten.
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden