Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Tannerswe
spamtest: JA

Re: Vintergatan Hallnäs Udde - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Martin F wrote:
Tannerswe wrote: Jag har gjort lite över 200 mätningar på ön nu och de flesta av dem kan du hitta här: https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... s=B0TFFFFT" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det varierar rätt mycket när på året man mätter. Tex uppe på parkeringsfickan på 136 strax norr om ICA Almers (Färjestaden) så har jag fått allt från 20,9 till 21,53 och ffa är det väl luftfuktigheten som inverkar och hur "bra" ljusföroreningarna från Kalmar/Färjestaden kan spridas ut över omgivningen.
Kan du inte komma hit och mäta lite också? Jag är nyfiken på hur mörkt det är och har ingen egen mätare :green:
Vem vet när man dyker upp :D tänd grillen så följer jag lukten :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F

Post by Martin F »

Just nu 16 m/s vind och snödrivor så grillen är i ide :D

Sent from my phone using Tapatalk.
Tannerswe

Post by Tannerswe »

Pelle wrote:Tack för den ingående beskrivningen av ditt bildbehandlingsflöde! Det känns bakvänt att inte jaga max detaljer och skärpa, som man oftast gör i deep sky foto, men däri ligger nog en del av hemligheten! Jag ska bokmärka denna tråd och komma tillbaka nästa gång det blir stjärnlandskap.

/Per
Detaljer och skärpa är absolut något jag eftersträvar :D men min beskrivning har vissa brister då viss information är utelämnad i den rätt övergripande beskrivning jag gjorde. Jag försöker förtydliga lite.

När man öppnar upp skuggorna och högdagarna och får en rätt kontrastlös bild inledningsvis, påverkar det inte detaljer negativ utan snarare ökar möjligheterna att ta fram de små skillnaderna i dessa områden. Man kanske se det lite som den grundbild man får efter den inledande stretchningen när man stackat för DSO. För det jag sen gör med tex verktygen detail extraktion och tonal contrast, är att verkligen plocka fram detaljer i bilden och det kan till viss del liknas med deconvolution i pixinsight och liknande.

Det jag inte gillar med är att plocka fram "detaljer" med klarhet/clarity är att den verkar främst i mellanregistret och ger en haloeffekt vilket bla. ger en stjärnförstorande effekt vilket jag inte är ute efter. Här gör verktygen i Color efex pro ett klart bättre jobb tycker jag.

Men att på detta köra en Orton effekt kan kännas lite lagom knepigt om man vill ha detaljer.För det en Orton gör, är just att plocka bort detaljer genom att den den jämnar ut färger mellan kontrastrika områden. Detta kommer man dock runt genom att första gör ett lager med highpass skärpa som man sedan lägger över Orton effekten. På så sätt får tillbaka alla små detaljer men kombinerar det med lite mjukare färgövergångar. Det man får akta sig för är att man kan få en massa svart halo runtomkring stora mörka områden samt att inte lägga på för mycket om man inte vill ha en väldigt mjuk dreamy effekt :P

Men sen försvinner en hel del detaljeri slutprocessen när man minskar ner sin bild för att kunna lägga ut den på olika sociala plattformar och den här bilden är nu bara 960px på bredd mot originalitets 9000px. Normalt brukar man på mina original kunna se rätt små detaljer som bla. delarna i Veil nebulosan och "luddet" från spiralarmarna i Triangelgalaxen, Barnards loop finns tydligt med på 10s exponeringar mm. mm. Detta trots att man fotat med relativt stor vidvinkel.

Med detta inte sagt att man skulle kunna få fram än mer detaljer med ett annat upplägg och flöde. Det är mer det upplägg som jag arbetat fram genom åren och som man fastnat för som som ger ger bra med detaljer, kontrast och färg och som kontrollerar stjärnorna så att de håller sig så små och tighta som möjligt. Stora vita prickar överallt är jag igen stor fan av.

Men allting ändras och jag är övertygad om att jag kommer göra en hel del annorlunda om bara ett halvår. Senast jag installerade om Lightroom hade jag över 150 presets/förinställningar med de "ultimata" inställningarna för denna typ av bilder med vintergatan... denna gång, ca 1 år sen nyinstallationen, har jag bara kommit upp till nr21 :D :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto