Uranus - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Uranus - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Uranus
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag tog den här bilden av Uranus nu ikväll. Jag filmade 10 minuter video med 1 fps vid f/25 och använde 80% av bilderna i videon. Filming med IC Capture, stackning med Registax 6 och efterbehandling med GIMP. Uranus är en ljussvag och svår planet men det är kul att testa!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge

Re: Uranus - Torbjörn Holmqvist

Post by ragge »

Se där, då fick du utnyttjat någon liten lucka i molntäcket :good:. Rätt hög luftfuktighet var det också, och månsken på det... Så det är kul att se att det ändå går att använda. Men seeingen var kanske bra då tack vare luftfuktigheten ?

/Ragnar
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Jodå det går utmärkt att fotografera planeter även i månskenet. Seeingen var inte bra däremot, så det borde gå att få bättre bilder vid ett annat tillfälle. Uranus fladdrade rätt ordentligt på laptopen när jag filmade.
Det stora problemet var ljuset. Uranus är ganska ljussvag så jag fick använda låg bildhastighet, 1 bild/sekund, när jag tog den här filmen med en 2.5X Barlowlins framför kameran som gav mig 5 m brännvidd, f/25. Detta var för att inte behöva pressa förstärkningen för hårt. Jag filmade i 10 minuter.

Jag tog även en video med ca 7,5 m brännvidd, f/37, genom att sätta i några mellanhylsor mellan kameran och Barlowlinsen men det gjorde alltihop mycket svårare. Uranus var redan ljussvag med f/25 och med f/37 blev det mycket värre. Det blev väldigt svårt att fokusera Uranus och att bedöma när fokus var så bra som möjligt och jag blev tvungen att gå upp till 2,4 s per bildruta trots ganska hög förstärkning. Jag filmade i 30 minuter på det här viset och tog fram en bild där Uranus i och för sig är större men fokuseringen var nog inte riktigt 100 och dessutom så blir bilden märkbart brusig i bildbehandlingen när jag ökar ljusstyrkan och kontrasten för att få fram planeten ordentligt. Det syns ljus i ena kanten av bilden som jag tidigare har sett när jag har gjort djuprymdfotoexperiment med den.

Troligtvis är det så att kombinationen av min C8 och den här färgvideokameran inte riktigt mäktar med Uranus med mer än ca 5 m brännvidd, f/25. Ljusstyrkan blir för dålig. Jag skall lägga upp min bild tagen med f/37 senare så att ni kan se även hur den blev trots att den inte är någon höjdare.

/Torbjörn :)
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Jag gjorde även ett försök att fota Uranus med f/37, dvs ca 7,5 m brännvidd. Jag filmade i 30 minuter med 2,4 sekunder/bildruta. Använde 80% av bilderna till stackning med Registax 6, efterbearbetning i GIMP. Uranus var väldigt ljussvag trots ganska hög förstärkning, fokuseringen blev väldigt svår och resultatet inte speciellt bra. Förmodligen lyckades jag inte fokusera ordentligt.
Uranus2.jpg
Uranus2.jpg (7.06 KiB) Viewed 1705 times
Man ser en hel del brus i bilden och jag misstänker att jag har gått över vad utrustningen orkar med.

/Torbjörn :)

Return to “Bilder”