IC 434 & NGC 2024 Horsehead & Flame nebula - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
vroomster
spamtest: JA

IC 434 & NGC 2024 Horsehead & Flame nebula - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 434 & NGC 2024 Horsehead & Flame nebula
Exponering: L: 31 * 4 min ISO 800
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Skywatcher 150 PDS Newton
Kamera: Canon 700D Baader mod
Kommentar: Gav mig på denna efter midnatt den 30. Överraskad över hur mycket som dök upp med drygt 2 timmars lights. Lights, Bias, Flats och Darks körda genom Pixinsight. Oguidad Neq6 Pro.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
ragge

Re: IC 434 & NGC 2024 Horsehead & Flame nebula - Ulf Strömquist

Post by ragge »

Tjusigt !
Imponerande runda stjärnor utan guidning ! Hur har du polställt (har du fast pir kanske ?) Kör du med PEC, eller är NEQ6:an så bra ändå ?
Är det fotat på en mörk plats eller inne i ett samhälle ?
Bra bildbehandlat med jämn och fin bakgrund. Möjligen att fokus kunde vara något vassare. Och med mera data kommer mer detaljer fram. Inga planer på att öka exponeringstiden med hjälp av guidning ?
/Ragnar
vroomster

Post by vroomster »

Tack! Grejorna skötte sig prima igår.
Jag får nog tacka min Polemaster som ger mig bra polinställning varje gång. Kör bara 1 star align för gotot nu när jag har Polemastern. Fantastisk manick. Inga andra grejor.
Jag är mycket nöjd med monteringen, men jag skall skaffa guide teleskop. Förutom längre exponeringar så kan jag börja fota med min Celestron 9,25 också.

Jag kånkar ut och ställer upp vid varje tillfälle. Hade planer på obs, men träd runtomkring gör att jag nog får ställa upp på olika platser beroende på årstid. Bor ganska mörkt en mil utanför Älmhult (nära sjön Femlingen) mitt i bilden: http://www.lightpollutionmap.info/#zoom ... rs=B0TFFFF" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad gäller fokus/kollimering så är det något jag filar på. Tycker också att bilderna blir lite mjuka. Klurar på refraktor någon gång i framtiden. Nu får jag dock ligga lågt tills nästa höst för husfridens skull :D
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Martin F

Post by Martin F »

Ser riktigt bra ut! Brukar behövas mkt tid för dessa objekt.

Sent from my phone using Tapatalk.
vroomster

Post by vroomster »

Martin F wrote:Ser riktigt bra ut! Brukar behövas mkt tid för dessa objekt.

Sent from my phone using Tapatalk.
Tack. Du visade med din M45 vad som dyker upp med kunskaper och bra med exponeringstid. Grym bild du fick fram där.
ragge

Post by ragge »

vroomster wrote:...Jag kånkar ut och ställer upp vid varje tillfälle...
Respekt för mobil astronomi med en neq6, speciellt när du sedan tar med 9,25-tummaren också !
/Ragnar

Return to “Bilder”