IC 1805 Hjärtnebulosan - Magnus Edbäck

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnusedback
spamtest: JA

IC 1805 Hjärtnebulosan - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1805 Hjärtnebulosan
Exponering: 20X5min RGB & 10x10min HA
Fotograf: Magnus Edbäck
Teleskop: Sky-Watcher Esprit 100ED
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Senaste dagarna har jag gjort ett försök på Hjärtnebulosan. Totalt 20st 5min ISO 1600 RGB, och här sist fick ja till 10st 10min i HA. Har använt 12nm clip in till min 6D. Allt är behandlat i Pixinsight. Kanske att det är lite översträckt, men som alltid vill man få fram så mycket som möjligt. Jag har inte använt varken dark, flat eller bias utan enbart lights. Så det finns säkert någon dammfläck på nått ställe. Jag har inte heller gjort någon form av brusreducering. Tycker att det var svårt att få en lagom röd mättnad, ser väldigt olika ut beroende på vilken skärm man tittar på.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Tompa

Re: IC 1805 Hjärtnebulosan - Magnus Edbäck

Post by Tompa »

Hatten av för den! Riktigt snyggt!
Intressant att köra utan kalibreringsbilder, det verkar som att PixInsight klarat vinjetteringen mycket bra. För det lär väl bli ganska mycket vinjettering med den stora sensorn?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Magnusedback

Re: IC 1805 Hjärtnebulosan - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Tompa wrote:Hatten av för den! Riktigt snyggt!
Intressant att köra utan kalibreringsbilder, det verkar som att PixInsight klarat vinjetteringen mycket bra. För det lär väl bli ganska mycket vinjettering med den stora sensorn?

Mvh,
Tomas W
Tackar så mycket Tomas!

Har läst lite både och kring kalibreringsbilder och DSLR. Bias finns det delade meningar om och darkframes utesluter jag med hjälp av Dithering, det fungerar bra att få bort heta pixlar och satelliter mm. Än så länge är både linser och kamera ganska rena så jag är ganska befriad från fläckar. Vad gäller vinjettering så är det väldigt lite på Esprit 100 och fullframe tack vare 3" fokuserare. Dock blir det lite i underkanten pga kamerahuset. Däremot är inte skywatcher flattener perfekt, blir lite utdragna stjärnor i hörnen. Så på denna bild har jag skurit bort ca: 500 pixlar på varje sida och 250 pixlar över och under. Men det är ändå 15 megapixlar kvar.
Pixsinsight ABE och DBE med lite mixtrande kan annars få bort både vinjettering och gradienter bra.

Men jag ska testa och ta alla kalibreringsbilder och se vad jag kan få för resultat då. Men det vore skönt att slippa alla kalibreringsbilder som tar tid och "sliter" på kameran.

/Magnus

Return to “Bilder”