Objekt: Perseids Meteor Showers
Exponering: 20 sec, iso1600, bl 4
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Vivitar 35mm f/2.8
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Natten den 11:e augusi var en fantastisk fin natt med relativt klart väder och varmt och skönt. Då hade vi meteoritspårning och jag fick se några fantastiska meteorer på ett sätt som jag aldrig sett tidigare. Tre kameror gick större delen av tiden mellan 23:30 till 02:30. På mina bilder finns dock inte mycket att se tyvärr. Här är 14 av 197 bilder sammanslagna med max funktion. Några av strecken är satelliter som råkat hamna på samma bild som meteorer. Går bara att se bra om man tar upp bilden i fullformat.
Andromeda galaxen ligger nära center i bild. Den här bilden har jag använt en gammalt Vivitar 35mm f2.8 objektiv till, brukar vara ganska bra men här har det blivit något konstigt fenomen på vänster sida, objektivet är nedbländat till bl 4 och bländarlamellerna är inte skadade. Ser liknande på bilder jag tagit med min Tokina 20-35mm zoom också. Kan ju vara en så enkel förklaring att jag av misstag la fokus på höger sidan.
Gunilla lyckades fånga en fin rökare som sträckte sig över flera bilder, vi skall försöka göra en GIF movie av den senare och lägga upp här.
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden