ngc281 - bjorsa

Bilder från galleriet
Post Reply
bjorsa
spamtest: JA

ngc281 - bjorsa

Post by bjorsa »

Ny bild i galleriet
Objekt: ngc281
Exponering: 4 tim 27 min
Fotograf: bjorsa
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: NGC281 Från april 2016
Skywatcher 200pds komakorrektor canon 700d (astronomiser) cls filter och utan clsfilter 3min och 4 min exponeringar iso 1600 och 3200 totalt 4 tim 27 min
stackad dss sen photoshop
Montering NEQ6PRO och orion autoguider
mvh/bjorsa

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F

Re: ngc281 - bjorsa

Post by Martin F »

Snyggt som tusan! :good:
Med CLS-filtret blir ju färgbalansen helt fel, är det något man behöver korrigera för eller kan man bara stacka ihop det med resten ändå? Har själv ett sånt men har inte provat än.

Sent from my phone using Tapatalk.
bjorsa

Post by bjorsa »

Tack Martin ! :-)
Så här ser mina bilder ut innan stackning och då först en vanlig jpg en sån som jag alltid tar dvs kör både raw och jpg annars kan jag inte se bilderna i windows bildvisarpogram så en vanlig jpg som jag minskat ner till 1280 p

4 min iso 3200 med cls
ngc281cls4miniso3200.jpg
ngc281cls4miniso3200.jpg (1.35 MiB) Viewed 4682 times
3 min iso 1600 utan cls filter
ngc281utancls3miniso1600.jpg
ngc281utancls3miniso1600.jpg (1.23 MiB) Viewed 4682 times
Bilderna är dock tagna med 8 dagars mellanrum så seeing var ju säkert sämre vid fotot utan cls skulle jag tro i alla fall .

Och tycker inte att cls filtret gör att färgbalansen blir så väldans konstig är ju värre utan tycker jag men jag kör sen RGB background channel calibration i deep sky stacker och då under stacking parameter och då för light och då kommer alla färger "rätt" efter stackningen.

Man kan ju annars bara köra nivåer i photoshop och sen pipetten den grå och sen kalibrera någonstans där det skall vara bara "rymd" då brukar färgerna justeras men det där kan du säkert redan .

Nu vill man ju få lite stjärnklart så man får praktisera lite för när det gått någon månad så faller ju en hel del i glömska känner jag å de ju en del att hålla reda på i alla fall upplever jag det så men kan ju vara åldern oxå man börjar ju bli gammal nu :-)

mvh/bjorsa
Martin F

Post by Martin F »

Måste väl vara utan CLS-filtret först? Det brukar ju ta bort ljusföroreningar och ge en snarast blå ton.

Det jag tänkte på var mest om det ställer till det för stackingprogrammet att blanda med och utan filter eftersom de har så olika färgbalans.

bjorsa

Post by bjorsa »

Hej !
Bild nr 1 är med cls filter bild nr 2 utan cls filter så här brukar dom alltid se ut för mig och jag har astronomiser modifiering med baader filter
dvs utan cls alltid rosa bilder med cls blåaktiga bilder .

Hur blir dina med cls filtret ? och har du ccd eller vanligt cls ? jag har vanligt cls då baader filter skulle ta bort ir

Edit: Du kanske får bilderna i annan ordning än jag ,jag har den blå bilden först sen den rosa ?
mvh/bjorsa
Martin F

Post by Martin F »

Kanske förvirringen kommer av att jag kollar via Tapatalk. Här visas den rödrosa bilden först, sedan den med mer blåaktig eller normal färgton.

ragge

Post by ragge »

Snyggt fångat Bjorsa !
Testen med och utan cls skulle varit intressant att se om bilderna varit tagna strax efter varandra.

Jag tror att ditt material har ännu större potential än vad som kommer fram i den färdiga bilden. Då menar jag inte att krama ur mer, utan att krama ur mindre. När jag ser cls-bilden (jpg) så ger den ett mjukt vackert intryck och stjärnorna är tydliga i olika storlekar, även riktigt små.Den strechade bilden blir lite hård och många stjärnor är för ljusa stora och bleka. Detta är naturligtvis en smaksak men jag gillar mer den mjukare stilen. Sedan vet jag ju själv hur det är när man sitter där och redigerar - lite till, bara liite mer osv :D
bjorsa

Post by bjorsa »

Jupp bidde lite förvirrat där :-) ok så det är tapatalk som ändra ordningen för dig .

Anngående stackning och färgkurvor så blir det om jag minns rätt 3 olika dvs 1st röd grön blå och sen en gemensam blå grön röd om man inte väljer rgb calibration har för mig .
mvh/bjorsa
bjorsa

Post by bjorsa »

ragge wrote:Snyggt fångat Bjorsa !
Testen med och utan cls skulle varit intressant att se om bilderna varit tagna strax efter varandra.

Jag tror att ditt material har ännu större potential än vad som kommer fram i den färdiga bilden. Då menar jag inte att krama ur mer, utan att krama ur mindre. När jag ser cls-bilden (jpg) så ger den ett mjukt vackert intryck och stjärnorna är tydliga i olika storlekar, även riktigt små.Den strechade bilden blir lite hård och många stjärnor är för ljusa stora och bleka. Detta är naturligtvis en smaksak men jag gillar mer den mjukare stilen. Sedan vet jag ju själv hur det är när man sitter där och redigerar - lite till, bara liite mer osv :D
Hej Ragge !
Jo såg samma sak å ibland tycker jag att det egentligen skulle bli lika bra med bara en bild utan stackning :-)

Har du några bra förslag hur man skall gå tillväga i photoshop har astronomy tools som funktionsmacro där men tycker inte den ger så mkt eller rättare sagt jag får inte ordning på den :shy:

mvh/bjorsa
ragge

Post by ragge »

Kolla in den här serien som jag tycker är bra :
https://www.youtube.com/watch?v=Ke3iO9d2Qw8
En av poängerna är att försöka att inte strecha stjärnorna för mycket. När man är färdig med nebulosan/galaxen eller vad det nu är så kan det vara värt att göra om från början men med fokus på snygga stjärnor. Brukar gå åt lite extra färgmättnad här, kanske med en mask för att inte överdriva de stjärnor som redan är färgstarka. Sedan blanda samman det bästa från de båda bilderna till en. Kan vara lite trixigt att få bakgrunden någorlunda lika så att blandningen inte ger några synliga spår. Bakgrunden bör inte vara för mörk - det var nog det första jag fick lära mig här på AstroNet - tyvärr minns jag inte vem som gav det goda rådet. Jo - det var Frost ! Tack Frost !!
bjorsa

Post by bjorsa »

Hej Ragge !
Jo den serien har jag sett men var ju ett bra tag sedan och behöver nog se den igen och hade inte den bland mina bokmärken men nu kommer den dit så tack :good:

Skall nog oxå testa att stacka bara cls bilderna och se hur den bilden blir nu var det ju en blanding av både med och utan cls men sen gäller det precis som du säger att stretcha så att inte stjärnorna blir för dominanta men lätt att man drar i spakarna lite mkt :-)
mvh/bjorsa
Jim

Post by Jim »

Hoppas jag kan få till det lika bra som du snart. Makalöst.. allt detta finns rakt ovanför oss och vi ser det i princip aldrig förrän vi börja nyttja tekniken.
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
bjorsa

Post by bjorsa »

Hej Jim !
Det kommer du säkert att få till ,å ditt nm190 ger ju samma ursnitt då bägge är 1000 mm å du kör väl oxå dslr kamera enda skillnaden blir ju att du slipper starspikes .
Edit:Min bild är dock beskuren en bit för att få bort blödande stjärnan till höger i bild som syns på dom 2 ostackade bilderna .
mvh/bjorsa

Return to “Bilder”