NGC 1275 Perseus A - Jörgen Johansson

Bilder från galleriet
jörgen_jo
spamtest: JA

NGC 1275 Perseus A - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 1275 Perseus A
Exponering: 30x3 min 2x2 bin
Fotograf: Jörgen Johansson
Teleskop: GSO RC12
Kamera: ATIK 383L
Kommentar: En bild från förra året som jag missat att publicera,
Eliptisk jättegalax avstånd ca 230 Milj ljusår NGC 1275 är den tydligaste galaxen mitt på bilden till vänster Perseus A är en mycket stark radio och röntgen källa Centrla delen av galxhopen runt Ngc 1275 är fylld med het gas. Processen drivs av det supermassive svartashålet i ngc 1275.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge

Re: NGC 1275 Perseus A - Jörgen Johansson

Post by ragge »

Spännande bild med så många "små" diffusa galaxer.
Vad är det för artefakter som ser ut som små bågformiga "skrapmärken" ?
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Sådana spår brukar jag få ibland från heta pixlar när monteringen driver pga dålig polinställning. Kanske liknande fenomen här? Brukar försvinna om man stackar med sigma clipping.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge

Post by ragge »

Hej Lars, menar du fältrotation pga dålig polinställning ? Det har jag haft några gånger, men då brukar stjärnorna bli utdragna pga att endast guidestjärnan ligger stilla i bild (eller utanför bilden) och övriga stjärnor roterar kring denna.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Jag tänkte mer utan guidning. Då driver bilden relativt sensorn och beroende på var man tittar och hur polinställningen är samt om motorhastigheten inte är korrekt blir det lite olika form på spåren. Tycker mig i varje fall känna igen bågarna av "duttar" från mina egna bilder.

Avståndet mellan dom bestäms av relationen exponering och uppehåll mellan bilderna. Jag tar i regel ganska korta exponeringar så stjärnorna hinner inte bli så utdragna.

Förklaringen haltar lite, men förutsättningarna är ju inte exakt lika mina.

Det borde till ex. vara 30 duttar i bågarna eftersom det är 30 exponeringar, men de kanske flyter ihop.

Har du någon ide vad det annars skulle kunna vara?

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge

Post by ragge »

Kan det vara geostationära satelliter som av någon anledning inte försvunnit i stackningen ?
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Ja det var ju en intressant idé, är motivet i den riktningen så att det skulle kunna vara det? I fallet heta pixlar är de ju i bara en färg innan man börjar bildbehandla så de är lätta att särskilja alldeles efter stackningen. Dock verkar de alla vara i ungefär samma ljusstyrka och det borde de väl inte vara i satellite fallet? Och de skulle väl inte ha så kraftig krökning på bågen heller?

Tittade en gång till på informationen om bilden, Jörgen som tagit bilden har en häftig GSO RC 12:a, så här pratar vi om långa fokallängder och känslig guidning. 2.4 meter, himmelsvitt från vad jag använder, min APO 680mm känns mer som en fisheye i jämförelse.

/Lars
Samt en massa tålamod!

timokarhula

Post by timokarhula »

Geostationära satelliter är det inte för de syns endast kring deklination -8º sett från Sverige (alltid söder om himmelsekvatorn). Det är förresten häftigt att få syn på en geostationär satellit visuellt. När tuben inte har drivning ligger satelliten still i synfältet medan stjärnorna rör sig västerut som vanligt. De ligger som i ett pärlband kring δ = -8º sett från Svealands horisont. Senast jag råkade få syn på en geostationär satellit var i maj 2010 när jag observerade galaxen NGC4928 i Virgo med 10-tums Dobson. Plötsligt kommer en 12 magnitud stjärna "infarande" men sedan inser jag att satelliten är ju still i synfältet!

/Timo K
ragge

Post by ragge »

Kan det vara geosynkrona satelliter då ?
På universe.com står det "These will often show up as streaks in astrophotos. An area notorious for geosynchronous satellites exists near the direction of M42 or Orion Nebula."
ngc1275 och m42 ligger ju någorlunda "nära" varandra och en viss parallaxförskjutning relativt satelliten borde det väl bli beroende på var man observerar, men kanske att det är försumbart (?) .
timokarhula

Post by timokarhula »

Universe.com menar egentligen geosynkrona satelliter med liten excentricitet / inklination som rör sig i en liten "8-figur" på himlen en gång per dygn. Amerikanarna vid ca 40º latitud ser då dessa satelliter korsa Orionnebulosan på deklination -5 en gång varje dygn. Endast observatörer på södra halvklotet ser geosynkrona satelliter norr om himmelsekvatorn. Undantaget är geosynkrona satelliter med stor inklination som kan synas i princip var som helst på himlen.

/Timo K
Martin F

Post by Martin F »

Jag tror på heta pixlar och drift i följning. Ser precis ut som den "reject map" man får i Pixinsight efter stacking med Winsorized clipping.

Sent from my phone using Tapatalk.
jörgen_jo

Post by jörgen_jo »

Hej !

Jag har tittat på delsubbarna och det är nog ganska klart att strecken beror på hotpixels i kombination med dålig polinställning för PHD loggen ser fin ut men är polinställningen fel så kan det ändå bli så att stjärnorna flyttat sig mellan exponeringarna medan hetapixlar stannar kvar på samma ställe på chippet. För att göra problemet lite extra så har min kamewra lagt till några nya heta pixlar så jag har gjort en ny serie darks- Fast strecken i det här fallet är ju symptom på ett större problem med polinställningen,

Med vänlig hälsning
Jörgen
.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen,
Bilden du tagit är bra och de heta pixlarna går ju alltid att ta bort efteråt. Det är ju bara bra om teleskopet flyttat sig lite mellan exponeringarna.

Att guida med 2.4 meters fokallängd måste kräva en bra montering. Jag har en EQ6 och tycker att den i vissa positioner har lite svårt med min 680mm. Vad har du för montering?

Lars
Samt en massa tålamod!

jörgen_jo

Post by jörgen_jo »

Hej Lars!

Jag använder en fast monterad CGE Pro som sköter sig utmärkt, med PEC klarar den ca 2 min oguidat, normal kör jag dock med guidning. Däremot har jag märkt att polinställningen flyttar lite antagligen sättningar i marken/piren så jag har börjat kolla den oftare en förut.

KAF 8300 chippet ger hetapixlar som jag kan få bort mred darks men har funderat på att börja exprementera med dithering.

Däremot ger kameran också slumpvisa heta pixlar och dessa kommer förstås inte med på någon dark och här hjälper väll inte dithering heller om jag förstått rätt. Har "googolat" på problemet men ingen riktigt bra lösning verkar finnas. Dessa slumpvisa heta pixlar är dock inte fler än att jag borde kunna reutschera bort dem. Eller finns det något annat sätt?

Mvh
Jörgen
ragge

Post by ragge »

AstroFriend wrote:Hej Jörgen,
Bilden du tagit är bra och de heta pixlarna går ju alltid att ta bort efteråt. Det är ju bara bra om teleskopet flyttat sig lite mellan exponeringarna.
Lars
Problemet med fältrotation är ju att förflyttningen sker även under exponeringarna och inte bara mellan dem.

Jörgen, om kameran ger slumpvisa defekter, som inte återkommer på samma ställe, så kommer dithering i kombination med stackningen att ta bort dem.