m31 - bjorsa

Bilder från galleriet
Post Reply
bjorsa
spamtest: JA

m31 - bjorsa

Post by bjorsa »

Ny bild i galleriet
Objekt: m31
Exponering: 4 min 5 min
Fotograf: bjorsa
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Fotat med canon 700d (astronomiser)och komakorrektor och skywatcher 130 pds och använt astronomik cls filter och utan cls filter stackad i dss sen photoshop och starspikes pro 4
4 min iso 1600 utan cls
4 min iso 3200 med cls
5 min iso 3200 med cls
totalt 4 tim 46 min
mvh/bjorsa

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Ulltand

Re: m31 - bjorsa

Post by Ulltand »

Ser grymt bra ut! Lite utfrätt i mitten men annars kanon. Är det så att en så detaljerad bild förutsätter fotografi? Eg att man inte ser det så bra direkt med teleskopet?
bjorsa

Post by bjorsa »

Tack för kommentaren Ulltand ! :-)
För att få med allt som finns i bilden måste du fotografera går inte att se genom telekopet .

Jag tittar sällan visuellt i teleskopet utan kör bara kamera även när jag alignar teleskopet och då vid aligning så ser jag bara stjärnor inget annat men här en liten förklaring å obs jag är amatör på det hela finns nog dom vet å kan förklara bättre.

Hittade den här informationen
"Magnitud och ISO-tal
En digitalkamera kopplad till ett 5” teleskop och inställd på ISO 400 registrerar stjärnor med magnitud 14 med en 12 sekunders exponering.Om man tittar genom samma teleskop med ögat ser man stjärnor med magnitud 14 efter bara några sekunder"

Och finns mer förklarat här http://www.astronomi-kaf.se/pages/astro ... ering.html

Och teleskopet jag använde är ju ett 5" och om man utgår ifrån att vi människor då klarar motsvarande iso 400 och 12 sekunders exponering i 5" teleskop
så kommer du inte se mkt genom 5" teleskop utan blir väl mest stjärnor bara .

Min bild är en blandning av iso 1600 och 3200 och en exponeringstid på 4 tim 46 min och att kameran är astromodifierad
mvh/bjorsa
Ulltand

Post by Ulltand »

Tack för utförlig förklaring! Man blir onekligen sugen att testa astrofoto när man ser bilderna här. Dock är komplexiteten ännu så länge avskräckande! :)
bjorsa

Post by bjorsa »

Hej !
Ett av problemen är brist på praktiserandet dvs är ju oftast molnigt alt regn snö drivis hagel eller storm :-) så det tar ju tid att komma in i det hela för mig har det tagit år att nå hit men man har ju annat att göra oxå .
Jag började med ett gammalt c8 med gaffelmontering och fick den aldrig riktigt alignad så man fick ju ändra på den mest hela tiden men kunde i alla fall filma jupiter och ta foton på månen och framförallt spännande att se på månen via kameran till surfplattan men månen ser man ju lika bra/bättre med visuellt observation genom okular .

Och enklaste är ju att kopiera hur andra gör vilken montering dom har och vilket teleskop/teleobjektiv och kamera dom har och vilka bilder dom får fram och har man samma prylar går det ju lätt att fråga om man får problem å de får man garanterat :-)

Har du teleskop och kamera eller teleobjektiv och kamera eller bara vanligt 18-55 objektiv och kamera så går det ju att börja där ?

mvh/bjorsa
Bengt

Post by Bengt »

Ulltand wrote:Ser grymt bra ut! Lite utfrätt i mitten men annars kanon. Är det så att en så detaljerad bild förutsätter fotografi? Eg att man inte ser det så bra direkt med teleskopet?
Många har lite för stora förväntning på vad man ser mot vad en ccd sensor registrerar .Ett bra sätt se hur det ser ut via visuellt är att jämföra med astroskisser
Man kan om man är van observatör se en hel del detaljer i måttfulla teleskop på m31
http://www.asod.info/?paged=1936

Med lite filter tex O3filter kan man ytterligare pressa fram lite detaljer i lite objekt se min gamla skiss på Veil nebulosan.

http://astropixlar.com/image%20(10).jpeg
Dock inte i närheten av foto
http://www.astropixlar.com/veilnebulosan.htm

I större teleskop börjar även vissa färger framträda dock inte i närheten av vad en kamera klarar.

Bengt
Ulltand

Post by Ulltand »

Mycket intressant jämförelse med skisserna. Även om det är stor skillnad mot foto är det fascinerande att se "med egna ögon". Jag har ett nyinförskaffat Nexstar 6SE som jag tänkte testa första gången i natt. Hade ett spegelteleskop på dobson för ett antal år sedan så detta är en nystart för mig. Funderar på om M33 kan var lämplig att börja med med lite bättre magnitud än M31. Det är ju ganska ljust länge så här års...
Bengt

Post by Bengt »

M33 står ganska lågt just nu och jag tvivlar du ser spiralarmarna med 6" . Jag tittade på den häromkvällen med 6" och såg då bara den som en stor disfläck.

Dessa objekt står högt och är tacksamma även med små instrument .

M27,M57,ngc869och ngc884dubbel dubbel hopen .M13,M92
M103,M29 ,M17 även M51 lär du se ganska bra för att nämna några

Bengt
Ulltand

Post by Ulltand »

Tack för tipsen Bengt!

Return to “Bilder”