Saturnus - Peter Ros?n

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Saturnus - Peter Ros?n

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 800 frames @ 0,5 sek
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: C9,25
Kamera: ASI 120MC-S
Kommentar: Efter långvarigt strul med monteringen var jag äntligen igång igen i natt från midnatt och under några timmar.
Saturnus på 8° höjd fick bli målet och jag fick några fantastiska visuella vyer av planeten trotts den låga höjden och ljusnande himmeln.
Fotograferad vid f/40 (FL: 9.400) med 4x Powermate och ADC. Jag lägger upp den här i 100% eftersom jag även fotograferade Saturnus vid f/25 och f/10 och den kan vara intressant att jämföra när de är färdigbehandlade.
Tiden är i lokal tid.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Torbjörn
spamtest: JA

Re: Saturnus - Peter Ros?n

Post by Torbjörn »

Riktigt bra jobbat, frågan är om det inte bl a är den snyggaste Cassinidelningen på ett bra tag här :good:

Färgerna på din Saturnus är jättesnygga. Skall bli spännande att även se dina bilder tagna med f/25 och f/10. Saturnus är verkligen inte lätt nu och när jag gjorde mitt försök nyligen schabblade jag lite med färgerna vilket var svårt att fixa till i efterhand.

Lustigt nog så har Saturnus sett riktigt fin ut visuellt flera gånger på sista tiden, jag har mest använt min 102 mm Mak då.

Det här med ADC känns allt mer intressant...verkar förbättra resultatet avsevärt.

/Torbjörn :)
Peter R

Re: Saturnus - Peter Ros?n

Post by Peter R »

Nu är jag klar med versionen fotograferad i f/25 med en 2,5x Powermate (FL: 5.875 mm).
Skillnaden är inte enorm men den tagen i f/40 tycker jag har en tydligare Cassinidelning.
20160612-015429-3.jpg
20160612-015429-3.jpg (80.32 KiB) Viewed 2839 times
Tack Torbjörn,

James som utvecklar oaCapture var väldigt hjälpsam när jag kontaktade honom om att min debayering inte fungerade så han fixade fram en ny betaversion där han hade löst det. I och med det så har upplösningen på mina stackade bilder blivit bättre samt att det är mycket lättare att få till en bra färgbalans.
ADC.n är ett suveränt tillbehör och utan den skulle jag inte ens försökt mig på dessa lågsniffande planeter. Den modell som Johan Warell och jag har köpt klarar inte riktigt av att korrigera för brytningarna på denna låga höjd men det blir ju ändå användbara resultat.
Jag har inte hunnit testa alla kombinationer men jag har en känsla av att TIS-kamerorna är mera smalbandiga i det blå än vad min ASI-120MC är vilket gör att den blå kanalen är mera utdragen. Nästa gång ska jag sätta på ett UV-cut filter eftersom ADC:n har en bra UV-transmission som möjligtvis är ansvarig för "blödningen" i det blå.

/*Peter R

Return to “Bilder”