Objekt: Mars
Exponering: 5min@125fps
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: Skywatcher 190MN
Kamera: ASI 185MC Cool
Kommentar: Ett efter förhållande vettigt försök på Mars, men svårt att vara helt nöjd.

Klicka for att se stor version av bilden
Jag tittade inget visuellt, då jag endast hade en kort stund på mig att fota innan mars passerade bakom en närliggande träddunge. Det blev endast 2st 5min sekvenser.jwarell wrote:Riktigt tjusigt Magnus! Mars är som sagt bökig denna apparition men om man ger sig hän orentligt så ger den faktiskt med sig. Bra färgbalans och alla de större albedoformationerna fångade. Södra polarhättan och Argyre är ljusa av dis. Vad såg du av detta visuellt?
Hur ser din uppställning ut, vad kör du med för brännvidd? Jag tror att ökad bildskala kan hjälpa dig att fånga fler detaljer. Med 125 fps så det verkar inte vara några problem med ljus för dig, jag kör själv med 60 fps vid f/30 (22 cm Newton) och 80% maxintensitet i histogrammet.
Hoppas du försöker några fler gånger innan det är för sent, och du är förstås hjärtligt välkommen att lägga upp bilderna i SAAF:s Marsarkiv (http://www.saaf.se/gallery2/v/Solsystem ... eter/Mars/) så de blir bevarade för evigt!
/Johan