M51

Bilder från galleriet
Post Reply
Patrik
spamtest: JA

M51

Post by Patrik »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 37*40sec22*80sec
Fotograf: Patrik Tengvall
Teleskop: Mn190Pro Mak-Newton
Kamera: Nikon D90
Kommentar: Bilden är stackad med DSS. Bildbehandlad i Lr och Ps. Det svåra med bildbehandlingen var att inte tappa de ljus svaga partierna runt galaxen. Hur ska man behandla bilden för att få med de partierna utan att bilden blir ljusgrå. Denna bild är med mörk bakgrund men då kom inte det svaga ljuset med.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe

Re: M51

Post by stoffe »

Hej Patrik, tack för senast på Skype förresten.

Jag är ingen djuprymdsfotoexpert på något sätt men jag i alla fall fotat en säsong med endast djuprymd för 2 år sedan och då med en DSLR kamera från Nikon precis som du gör. Dessutom hade jag en liknande utrustning dessutom. Men en Newton 8" f/4 istället. De bör ge liknande prestanda tycker jag.

För att få med svaga partier så måste man exponera länge, jag låg oftast på runt 300 sekunders exponeringar på ISO 800-1600. Du skriver att din bild har mörk bakgrund, jag skulle vilja säga att du inte har någon bakgrund alls, den är bortklippt och det är svart där istället. Det är egentligen endast på planetbilder som man får svarta bakgrunder vilket beror på ett oerhört litet synfält och enorm kontrastskillnad mot bakomvarande mycket ljussvagare och dessutom mindre objekt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
eatabean

Post by eatabean »

Hej Patrik! Snygg bild! Jag ser ganska mycket färg brus i nedra delen av bilden, jämfört med övre. Har du behandlat den så med flit eller? Menar du att du vill ha mer av den "nebulosan" som omringar galaxerna? Vi har lyckats fånga den i S/V med Starlight kameran och 4 min exp utan så mycket brus. Kanske apertur eller exp tid för att skapa en bättre SN förhållande? Hur som helst, gillar jag skalan i bilden. Vackert när den ser ut som en ö i rymden...
Mvh,
Jim
Patrik

Post by Patrik »

Hej Stoffe,
Det var bra med Skype, och vi provade ju lite bildbehandling där på stjärnhopar men mitt Ps fungerar inte med samma funktioner med att klippa ut ljusare partier för att inte överexponera dem (eller handhavande fel av den som trycker på knapparna). Jag har tagit bilder med längre exponeringstider, upp till 5 min. När jag ska behandla bort ljusföroreningar så försvinner svaga galaxer och annat ljussvagt ur bilden. Därför testade jag fler bilder och kortare slutartider men blev inte bättre. Jag får nog leta upp en mörkare plats för att få ordning på det eller prova med fler olika bilbehandlings metoder.

Jim,
Att bilden är mer brusig nertill är nog att den var mer ljusförorenad där än upptill.

/Patrik

Return to “Bilder”