M51 Malströmsgalaxen - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
Präriefoten
spamtest: JA

M51 Malströmsgalaxen - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 32x105sec ISO1600
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: Canon EF-S 55-250mm IS STM
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Mitt första ordentliga försök att få med något slags galaxljus. Efter att ha testat trackingen så riktade jag in kameran på M51 för att se vad som kunde komma fram. Förhållandena var inte de bästa med kraftig dimma och halvmåne. Bilderna är tagna med FL200mm och slutresultatet förminskat med 25%.

När jag ville veta mer om M51 så fann jag dessa två utmärkta videor om denna galaxen och vad som ligger bakom dess former.
https://www.youtube.com/watch?v=yiv6a8BVzPE The Whirlpool Galaxy (Messier 51) - Deep Sky Videos
https://www.youtube.com/watch?v=dHLpUOX ... e=youtu.be Spiral Galaxies (extra footage)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Det var inte det lättaste objektet du gav dig på, imponerande bra blev det också om jag jämför med vad jag tagit med mitt teleskop på M51. Du har en kamera med objektiv och montering som du kan ta med dig var som helst. Mitt teleskop med kringutrustning väger 70 kg och ingen större skillnad i bilden.

Hur ser galaxen ut om du inte minskar ned utan istället croppar ut galaxen?

Jättekul du kan gå från sekundlånga exponeringar till kanske några minuter beroende på objektiv. Har du lagt upp någon planering på vad du skall hinna med innan säsongen är slut?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Jag hade inte väntat mig mycket när jag testade. Uppsala är ganska ljusförorenat och 200mm är inte mycket att komma med men det blev lite galaxljus i alla fall vilket alltid är roligt. Har inte hunnit göra några planer för kommande nätter men jag skulle gärna försöka på samma objekt från ett mörkare ställe och med 250mm för att se om det ger bättre effekt. Ska nog också pröva att ta ner ISO till 800 då kärnorna blev helt utbrända på subbarna.

Bifogar samma bild i 100% med endast crop.

/Martin
Attachments
2016-03-15 M51 32x105sec ISO1600 f6.3 FL200mm Martin M Johansson Uppsala SwedenCROP.png
2016-03-15 M51 32x105sec ISO1600 f6.3 FL200mm Martin M Johansson Uppsala SwedenCROP.png (748.8 KiB) Viewed 2859 times
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Peter R

Post by Peter R »

Hej Martin,

jag tycker du har lyckats väldigt bra med så pass kort fokalavstånd och med en relativt ljussvag zoom :good:
Har du bländat ner något?
Apropå utfrätta galaxkärnor, har du tillgång till Photoshop CS6 eller senare så kan du få tillbaka högdagrarna i råfilerna förvånansvärt bra och bättre än i många andra råformats-konverterare, kan vara värt ett försök i stället för att behöva plåta om.

Intressanta och bra förklaringar i dina länkade videos.

/*Peter R
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Om du skall finna den optimala inställningen på iso talet för att utnyttja hela kamerans full well capacity så kan du få data från Clarkvisions hemsida:
http://www.clarkvision.com/articles/dig ... ary/#model

Nu fanns inte Canon 600D med där men tror att 60D är mycket snarlik.

Han anger full well capacity till 24800 e-, alltså det antal elektroner som max kan lagras i en pixel. Helst vill man ju ha ut alla de, men det går inte med en 14-bit omvandlare utan avrundningsfel. Vissa kameror, speciellt äldre kan vara lite olinjära vid högre signal nivåer. Helst vill man ju i så fall bara utnyttja den linjära delen om man har möjlighet, Sony sensorer lär vara bäst.

Han anger unity gain till iso 984 vid 12 bit, omräknat till 14 bit som kameran har blir det låga iso 246.
En 14 bits omvandlare har 16384 steg.

Max gain skulle då vara 24800/16384=1.513, elektroner finns ju nu inte i halvor, men detta är delvis analogt med dagens teknik. Avrundningsfelen drunknar i bruset.

Lämplig iso 1.513x246=372. Cmos designen och föstärkaren brukar göra det lämpligt att välja stegen 200, 400, 800, 1600 osv, mellanliggande är många gånger bara framräknade värden.

Så ur aspekten att ta vara på de elektroner som ligger lagrade i pixeln är iso 400 lämpligt. Tyvärr finns det utläsningsbrus i kameran och i Canons fall kan dess inverkan reduceras med något högre förstärkning, i så fall iso 800 eller kanske 1600 när man bara är intresserade av de svagaste signalerna.

Ditt val av iso 800 verkar med andra ord vara ett bra val i detta fall. Man får prova sig fram vilket som ger bäst resultat i ens enskilda fall. Har man mycket ljusföroreningar så dominierar de över kamerans brus. Sedan gäller det att inte slarva bort dynamiken i redigeringsprogrammet. Se vad Peter skrev innan, men både DSS och Fitswork som du brukar arbeta med klarar det för den inledande bearbetningen, de är båda av 32-bits konstruktion.

Jag har för min Canon 6D valt iso 800, men den kameran har mycket högre full well capacity, ca 70000e-, det är de stora pixlarna som gör det. Så jag kan ur den synpunkten välja hlägreiso utan att kameran klipper signalen. Åt andra hållet begränsas det av att vid någon gräns vid högre iso sätter kamerans brusreducering in vilket inte är bra, kanske 1600 eller 3200.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze

Post by Lazze »

Fin bild och du har fått med väldigt mycket. Kunde inte låta bli att rota runt lite i bilden och långt ner mot vänstra hörnet finns NGC5229, en spiralgalax sedd från sidan med angiven magnitud 13,3 som ser ut så här på wikin:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ikiSky.jpg

Bra videor också. Det blir så mycket tydligare hur spiralgalaxer bildats och hur stjärnorna rör sig i dom med animeringarna.

/Lasse

Return to “Bilder”