Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Seeingen var fin igår kväll så jag tog fyrtio videor av Jupiter, var och en två minuter lång. Stackingen av filmerna gjorde jag sedan med Autostakkert, wavelets i Registax 6, derotering med Winjupos och slutredigering med GIMP. Jag använde upp till tio deroterade bilder för var och en av de här bilderna.Man ser här hur Oval BA, även känd som röd fläck junior, passerar från vänster till höger. Det syns att den är gulaktig i mitten. De blåaktiga slingorna i Jupiters ekvatorregion syntes ganska väl redan på laptopen igår. Bilderna är tagna vid tiderna 20:33:54, 21:07:00 resp. 22:18:54. Alla tider UT.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by magnahrl »

Hej Torbjörn!

Först som sist, de astrofoto teknikaliteterna du nämner kommenterar jag inte för de begriper jag mig inte på. Däremot gillar jag bilderna skarpt. Imponerande att få fram så mycket, ja rent av överväldigande mycket detaljer i en "liten" C8. Fint att se "junior" vandra över ytan och alla de blå detaljerna i EZ. För att bara nämna några av de intressanta detaljer du fångat. Snyggt jobbat & grattis till njutbara bilder. Om det finns något fel i själva bildbehandlingen har jag ingen aning om. Jag tycker bara Jupiter är väldigt fin på dessa bilder. Jag hoppas även kommentar från en visuell kollega kan vara till någon glädje/nytta!

Vänligen,
Magnus
Peter R

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,

vilket myller av skarpa, distinkta detaljer. Du verkar ha haft perfekt kollimering och stadig seeing under kvällen.
Delar av South Tropical Zone, STrZ (den ljusa zonen ovanför den gula fläcken i din bild med S neråt) verkar ha gått ihop med South Temperate Zone, STZ, på en stor sträcka och därigenom ha blivit ovanligt bred.
Den uppvisar där en påfallande detaljfattigdom och släthet sedan ett tag tillbaka, den syns tydligt i din högra bild.

/*Peter R
Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Snygg serie, skarpt och naturligt.

mvh,
Magnus
stoffe

Post by stoffe »

Snyggt Torbjörn, jag tycker dina tre Jupiterversioner ser bra ut alla tre och de ser skarpa ut och lite brus. Hur mycket har du deroterat?

Winjupos är ett kraftfullt program som man kan göra mycket kul med :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
jwarell

Post by jwarell »

Jättesnyggt Torbjörn!! Kul att du kör så långa sessioner när seeingen är bra, man vet ju aldrig vad sänder - seeingen kan ju bli ännu bättre! Fina detaljer i det rosanyanserade smala bältet i NTrZ också (NtrB tror jag det är) som är uppdelat i två tunna komponenter. Den jämnljusa och detaljlösa sektorn i STrZ är som Peter påpekar mycket underlig.

Tittar du noga ser du att BA inte är röd i mitten utan vid randen, det ser man bara på de bästa bilderna.

Jag är imponerad över din produktion och verkligen glad att du delar med av dina alster till SAAF:s bildarkiv! Fortsätt med det, då har man dessutomen liten backup om något skulle gå fel med datorn.

Det vore intressant att titta på utvecklingen av vissa detaljer baserat på årets bildskörd!

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Tackar!

Det är en lustig värld vi lever i. Ett 8 tums teleskop ansågs för inte så länge sedan vara stort och idag verkar det som om "default"-storleken på teleskop börjar krypa upp mot 10 tum, det har jag sett i flera sammanhang. Jag är själv i huvudsak visuell observatör, det är periodvis som jag fotograferar planeter och möjligen någon gång något annat.

Det var en fin kväll (dock inte perfekt) med stabila förhållanden, möjligen något darrigare på mitten, och teleskopet var väl kylt och kollimerat. Hade kontrollerat det men inte behövt skruva på det. Roligt att få med så mycket detaljer. Håller med er om att det detaljfattiga området på södra Jupiter ser lite udda ut. Undrar om det är någon större händelse på gång eller om det bara är mindre variationer.

Jag tog totalt 40 st 2-minuters sekvenser med 30 fps och till var och en av de här tre bilderna har jag deroterat 6-10 bilder med Winjupos. Fem av videosnuttarna gav något mindre bra bilder, förmodligen på grund av misslyckad fokusering så jag tog inte med dem men det fanns ju mycket material ändå.

Det gäller att passa på när det är fin seeing, man vet aldrig när det kommer tillbaka. Oval BA ser gulaktig ut i mitten och röd runt kanterna tycker jag, men det har den väl gjort ett bra tag. Jag kommer att fortsätta att fylla på i SAAF-arkivet. Har man mallarna klara tar det inte så lång tid att göra i ordning bilderna. Kom just på att jag har en premiärbild liggande från sent i höstas av Jupiter. Den är inte speciellt bra men den visar hur Jupiter såg ut då. Skall lägga upp även den. Om man sorterar bilderna i arkivet efter datum så kommer nog utvecklingen att visa sig rätt väl.

/Torbjörn :)

Return to “Bilder”