Månen Plato Animation - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Månen Plato Animation - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen Plato Animation
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: En liten animation på Plato som träder fram vid terminatorn. Bilderna är tagna kl. 22:27 och 23::10 UT dvs med en intervall på 43 minuter. Spännande att se hur snabbt skuggorna förändras och nya formationer runt Platos kraterkant som blir belysta.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Månen Plato Animation - Peter Rosén

Post by Peter R »

Här kommer även en snabbställd bild på Rupes Recta som jag tog vid samma tillfälle.
När tiden räcker till så småningom kommer jag att göra en mosaik i högre upplösning på området runt Vallis Alpes och uppdaterar då.
Jag känner att månen börjar locka på nytt :D

/*Peter R
20160317_003606_Rupes Recta-2M.jpg
20160317_003606_Rupes Recta-2M.jpg (441.69 KiB) Viewed 3811 times
Torbjörn
spamtest: JA

Post by Torbjörn »

Det går fortare än jag trodde med "soluppgång" på Månen. Trevliga bilder!

/Torbjörn :)
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Mycket intressanta bilder. Ger verkligen en 3D känsla och man kan inte låta bli att undra hur höga bergen är och hur många kilometer skuggorna sträcker sig.

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Peter R

Post by Peter R »

Det går fortare än jag trodde med "soluppgång" på Månen. Trevliga bilder!
Ja, nära terminatorn sker det fort med tanke också på att det sedan är belyst i 14 dygn. Det är spännande att observera små toppar i realtid som plötsligt träffas av solstrålarna och träder fram ur skuggan. Det vackraste tycker jag är det pärlband som man kan se längs spetsarna vid polerna på en tunn skära.
Det syns tydligt i den här 4-dagars månskära där jag la mycket arbete på att få med dem i bilden, de blir ju ofta underexponerade i annat fall http://www.astronet.se/view_image.php?i ... mode=large .
Mycket intressanta bilder. Ger verkligen en 3D känsla och man kan inte låta bli att undra hur höga bergen är och hur många kilometer skuggorna sträcker sig.
Tack Martin,
jag håller med dig och jag har tillbringat många söndagsmorgonar med att gå på upptäcksfärd med de verktyg som idag finns tillgängliga på http://target.lroc.asu.edu/q3/ . Där kan man mäta avstånd och höjder samt få fram 3D visualiseringar över valfria regioner.
Topparna vid Vallis Alpes mynning är ca 3 - 3,5 km höga och skuggorna ungefär 70 km långa där jag har kunnat mäta.
Man kan även zooma in kartan ner till ofattbara 0,5m/pixel (upplösta i vissa delar) och göra olika belysningssimuleringar så det går alltid att kolla upp och jämföra det som man själv har lyckats fånga på bild.

/*Peter R
Topografi.jpg
Topografi.jpg (210.52 KiB) Viewed 3538 times
3D-map.jpg
3D-map.jpg (222.52 KiB) Viewed 3538 times
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Peter,

Helt galen upplösning i vissa delar. Kunde se spår efter en stenbumling som rullat nerför en sluttning inne i en krater... man kan även titta på landningsposition från tidigare månfärder och ana spår efter fordon (fast där var jag lite tveksam om det jag såg stämde).

Tack för länken
/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Peter R

Post by Peter R »

Hej Martin,

javisst är det galet ;-)
Men det stämmer, man ser allt du nämner https://www.nasa.gov/mission_pages/apol ... u-vdEt5xDc .

Att kunna zooma in på månen till denna absurda detaljnivå har även förändrat min syn på ett mera psykologiskt plan:
I likhet med andra får jag en stark upplevelse av att detaljstudera månen både i okularet och på foton som jag och andra tar.
Men kommer man för nära så får jag en känsla av en oerhört öde och ogästvänlig värld.
Som tur är har jag långt kvar innan jag når dit med mina teleskop :D

/*Peter R

Return to “Bilder”