Objekt: M52
Exponering: 22x60 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Den här natten blev produktiv. Förutom M39 hann jag även ta några bilder på M52, efter 22st blev det för ljust när morgonen närmade sig. När jag studerar den här bilden blev den något oskarpare än den på M39. Beror säkert på att teleskopet låg ganska nära husväggen och värmeutstrålning från den gav dålig lokal seeing. Fast mätresultaten i DSS var ganska lika, FWHM på 3.8 istället för 3.5 på den tidigare.
Både den här och M39:an var temperaturkompenseringen för fokus aktiverad. Med de erfarenheter jag samlat in om hur fokus beter sig blir man lite fundersam. Konstaterar om jag nu inte gjort något allvarligt beräkningsfel att fokusen ändrar sig åt motsatt håll mot vad aluminiumtuben ändrar sig, dessutom men en faktor 10 gånger större!
Diskuterade detta med Joel von Knorring på VSP mötet, han har också mätt upp kraftiga fokallängdförändringar i spegeln vid temperturförändringar.
Så det jag tycks göra är att temperaturkompensera för fokalförändringar i tripletten, den är temperaturkompenserad i sig själv, men det gäller bara de inbördes lägena av linserna. Temperaturen mäter jag på fokuseraren. Ett problem är att jag värmer upp tripletten för att slippa kondens på den. Men då ändrar jag ju också fokusen och där mäter jag inte temperaturen. Nu har jag dock inte reglering på värmebandet vilket kanske är bra, matar alltså med en konstant låg effekt så att temperaturen på något sätt följer utomhustemperaturen men med en annan skalning. Jag mätter ju upp fokusförskjutningen och lägger in det i en tabell som USB-Focus justerar efter. Hade temperaturkabeln varit tillräckligt lång hade det varit intressant att istället mäta temperaturen på objektivet/tripletten.
Det här med fokusen blir det säkert många turer om innan det är under kontroll. Jag lär byta ut kameran mot en med mindre pixlar framöver för att bättre dra nytta av refraktorns skärpa, då blir det ännu viktigare med exakt fokus. Men redan nu är jag väldigt nöjd och ser potentialen att få det ännu bättre.
För att gå tillbaks till M52, här syns många små saker lura i bakgrunden, för första gången har en nebulosa kommit med, ja inte bara en utan två. De brukar alltid drunkna i ljusförorenignarna. Undrar just vilka de är. Kul att skrolla runt på upptäcksfärd.
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden